Facebook Linkedin Twitter
Aankomen in de zomervakantie: Aankomen in de zomervakantie

aankomen tijdens de vakantieAankomen in de zomervakantie

De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! vinden het altijd een heerlijke tijd en jij vast ook. Vakantie! Nog even en dan begint de jaarlijkse volksverhuizing weer. Veel mensen pakken hun koffers en vertrekken naar een andere plek. Liefst natuurlijk een plek met mooi weer. In de tent, caravan, hotel of een huisje, voor iedereen is vakantie anders. Maar wat voor iedereen hetzelfde blijft is dat je ook op vakantie goed en gezond moet blijven eten. En dat schiet er nog wel eens bij in op vakantie.

Aankomen in gewicht tijdens de zomervakantie is een veel voorkomend probleem. Vaak gebeurt het omdat de dagelijkse routine wordt los gelaten. ” Ik heb vakantie, dus het moet kunnen…” is natuurlijk een welbekende uitspraak. Of ” Het is maar eens per jaar vakantie, dus daar moet je van genieten!”  Tja, genieten moet je zeker, maar aankomen in gewicht. Is dat ook genieten? Nee, en het hoeft ook helemaal niet.

Want met een beetje gezond verstand en een beetje voorbereiding, kom je een heel eind. Hieronder vind je een aantal tips voor onderweg. Want helaas liggen die vakantiebestemmingen niet altijd vlak bij en moet en een behoorlijk stuk worden gereden. En met kinderen op de achterbank kan dat een behoorlijke opgaaf zijn.

Tips voor de zomervakantie

  • Zorg voor voldoende water. Geen pakjes drinken met veel suiker maar gewoon een flesje water op de achterbank. Knoeien je kinderen per ongeluk met hun drinken dan geeft dat niets als ze water in hun flesje hebben. Bovendien is water beter tegen de dorst dan suikerhoudende drankjes, die eigenlijk alleen maar voor meer dorst zorgen. Geef je kind een washandje in een zakje, door het nat te maken met het water uit het flesje blijft je kind lekker koel.
  • Zorg voor voldoende gezonde snacks. Een lange reis kost energie. En die energie moet je uit voeding halen. Suiker, en dus ook snoepjes geven even energie maar daarna komt de dip. Groente snacks geven lang energie en dat heb je nodig tijdens de lange autorit.
  • Bekijk van te voren de route en zoek even uit waar leuke speel plekken voor de kinderen zijn. Een speeltuin of een park is al voldoende. Als je op die plekken stop  in plaats van langs de snelweg, kunnen de kinderen even lekker spelen. Even hun energie kwijt na het lange stil zitten. Het voordeel is dat ze daarna weer een poos rustig kunnen zitten.
  • Neem eten mee voor onderweg. Lekkere volkoren broodjes, salade, fruit. Het kan allemaal prima mee in de koelbox. En zeg nou zelf, je brood eet je toch met meer smaak op in een park of speeltuin dan op een plekje langs de snelweg.
  • Laatste tip. geniet van de reis. Voor veel mensen is de reis een noodzakelijk kwaad, de manier om je bestemming te bereiken. Maar het maakt onderdeel uit van je vakantie. Dus geniet ervan!

Ondanks alle tips kan het natuurlijk toch gebeuren dat jij of je kind te maken hebben met overgewicht. Tussen weten en doen zit namelijk een enorme kloof. Lukt het jullie niet om het overgewicht voorgoed vaarwel te zeggen en zou je dat wel graag willen? Neem dan contact op met een kindereetcoach van Spruitjes en Zo! Wij kunnen helpen.

Interessant? Delen met je vrienden ››