Facebook Linkedin Twitter
Afvallen en keuzes maken: Afvallen en keuzes maken

Afvallen en keuzes maken

ook voor kinderen gezonde keuze lastig Spruitjes en Zo!De kindereetcaoches van Spruitjes en Zo! werken dagelijks met kinderen en jongeren die kampen me tovergewicht. Regelmatig hebben we het tijdens de begeleiding met hen en hun ouders over keuzes maken. Want dat blijkt af en toe toch wel lastig te zijn…

Het is vrijdag en dat betekent voor veel mensen weekend! Lekker bijkomen van een drukke werkweek en eventjes niets doen. Dat betekent voor veel mensen ook, makkelijk eten  en dat wordt dan in de praktijk vaak patat. Natuurlijk mag je best af en toe patat eten dat doen wij ook wel eens. Maar we willen je vandaag toch even een tip meegeven voor het aankomende weekend. Want het kan namelijk ook anders. In plaats van alleen patat met een snack, vaak een frikandel of kroket, zou je ook “gewoon” kunnen koken.

Uitgebreid lekker samen met je kinderen de keuken in. Want door de weeks is het vaak druk en moet het snel, maar in het weekend heb je lekker de tijd om eens samen aan de slag te gaan. Je kind zal het vast ook leuk vinden want aandacht van mama of papa is natuurlijk altijd gezellig.

En het hoeft allemaal niet eens echt moeilijk of culinair te zijn hoor. Gewoon lekker een Hollandse maaltijd van aardappeltjes, groente en vlees is al goed. Laat je kind helpen met bedenken wat er moet worden gegeten en boodschappen doen en natuurlijk met het koken zelf. Groente snijden en schoonmaken is een mooi klusje dat het kind vast zelf kan.Dek de tafel dan gezellig met leuke servetten en een kaarsje voor de sfeer.

Natuurlijk maak je ook een heerlijk toetje,  en dat mag best iets lekkers zijn. Het is tenslotte weekend. Een bolletje ijs met lekker veel vers fruit is zo gemaakt, en neem je een yoghurt ijs en houd je de bolletje bescheiden dan kan het best voor een keertje.

Om even het verschil te laten zien:

  • roomijs 1 bolletje levert 109 kcal.
  • yoghurtijs 1 bolletje levert 67 kcal.

Zelf eten klaar maken is iets dat kinderen moeten leren en iets leren dat lukt het beste als je het zelf mag doen.  Dus ga lekker de keuken in van het weekend met je kinderen en maak er iets lekkers van!

Toch patat?

En wil je nou toch perse voor de patat gaan, eet er dan in ieder geval een lekkere salade bij van sla en tomaat, paprika en komkommer bijvoorbeeld. In plaats van een frikandel kan je ook kiezen voor een mager stukje vlees of vis. Op die manier krijg je minder calorieën binnen, meer voedingsstoffen en eet toch patat. Maar koken met je kind blijft toch de aanrader voor dit weekend.

Vind jou kind koken ook leuk of krijg jij je kinderen niet zo ver dat ze je helpen in de keuken? De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! krijgen vrijwel iedereen enthousiast over gezond eten en lekker zelf koken. Maak gerust een afspraak als je inspiratie nodig hebt of hulp bij het gezond eten en gewichtsverlies.

Interessant? Delen met je vrienden ››