Facebook Linkedin Twitter
Afvallen voor kinderen, drink water: Afvallen voor kinderen, drink water

Afvallen voor kinderen, drink water

water goed voor kinderen met overgewichtDe kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! weten het al veel langer en eigenlijk weet jij het ook wel. Water is gezond, daarover bestaat geen twijfel. Water zuivert je lichaam, water voedt je lichaam. Aangezien we zelf voor een groot deel uit water bestaan en dagelijks ook vocht verliezen is het verstandig om voldoende water te drinken op een dag. Voor kinderen met overgewicht is water drinken ook belangrijk. Vaak heeft frisdrank de voorkeur, lekker zoet. Maar in frisdranken zit heel veel suiker en juist die hoeveelheid suiker is niet goed voor het gewicht. Onder frisdranken verstaan we alle gezoete drankjes, dus ook de yoghurt drankjes, sapjes en ranja.

Water dus als je wilt afvallen, maar hoeveel?

Per dag is de aanbeveling 1.5-2 liter water te drinken. Of liever gezegd. Vocht want naast water tellen ook melk,thee en koffie bijvoorbeeld mee in de berekening. Kies dan uiteraard wel voor thee of koffie zonder suiker.  Overigens moet je als moeder meer drinken als je borstvoeding geeft, omdat je dan ook meer vocht verliest.  Ook als je heel actief bent heb je meer vocht nodig, en is het buiten erg warm dan is het ook verstandig om meer te drinken. Ook kinderen hebben dagelijks voldoende vocht nodig. Om de hoeveelheid suiker te beperken is het beter ook heb water aan te bieden. Leer je kind van jongs af aan water drinken zo leert je kind dat dit normaal is.

Ook te veel vocht kan een risico opleveren zoals vochtophoping in de hersenen. Dit komt echter bijna nooit voor, alleen als je extreem veel drinkt. De nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken. Het gaat dus pas echt fout als je extreem veel gaat drinken. Maar zoals gezegd dit komt gelukkig zelden voor.

Hoe maak je water wat leuker.

De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo!  hebben als missie gezond eten leuk te maken voor kinderen. Water drinken kun je ook een stuk leuker maken. Voor veel mensen is water drinken een behoorlijke opgaaf. Ze zijn het niet gewend en vinden het saai of niet lekker. Je kunt jezelf aanleren meer water te drinken, gewoon door het te doen. Soms moet je even wennen maar dat is maar heel even. De voordelen van water drinken zijn namelijk groot. Je voelt je vaak veel fitter als je voldoende drinkt. Je huid wordt mooier en voor je lijn is het ook niet slecht om te kiezen voor water.

Gelukkig kun je water een stuk leuker en lekkerder maken als je dat wilt. Simpelweg door het toevoegen van fruit en/of kruiden. Denk aan komkommer, schijfjes citroen of munt. Maar ook aardbeien, frambozen, blauwe bessen of watermeloen. Stukjes sinaasappel of appel, test uit wat jij lekker vindt. Vooral voor kinderen is dit vaak een feest. Het ziet er super leuk uit en smaakt heerlijk. Is het heel erg warm, vries dan stukjes fruit in en voeg ze bevroren toe, lekker koud.

Voor kinderen met overgewicht is afvallen een uitdaging. Wat er drinken kan zeker een goede bijdrage leveren. De kindereetcaoches van Spruitjes en Zo! kijken tijdens de begeleiding altijd naast wat een kind eet, ook naar wat een kind drinkt. Samen met het kind wordt er dan een plan van aanpak gemaakt. Hebben jij en je kind ook wat hulp nodig op het gebied van afvallen, neem dan gerust contact op.

 

Interessant? Delen met je vrienden ››