Facebook Linkedin Twitter
alternatief voor op brood: Alternatief voor op brood

Alternatief voor op brood

Overgewicht bij kinderen komt steeds vaker voor en ouders vragen ons vaak om hulp bij het gezonder opvoeden van hun kinderen. Broodbeleg is regelmatig een onderwerp waar de kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! het tijdens de begeleiding dan over hebben. Voor veel ouders en kinderen namelijk best lastig.

Want wat smeer je op je boterham als je gezond wilt eten en zelfs wilt afvallen? Regelmatig pakken en smeren we uit gewoonte, zonder er bij na te denken. Vaak ook omdat je zeker als je kinderen hebt, geen zin hebt in discussie of strijd. Dus pak je maar weer het pak hagelslag of die pot chocoladepasta. Maar  het kan ook anders!

Er zijn echt genoeg alternatieven die heel erg lekker op brood zijn en een stuk minder suiker bevatten. Want dat doen onze favoriete broodbelegkeuzes vaak wel, veel suiker bevatten. Voor een  stukje bewustwording zetten we even wat soorten beleg voor je op een rijtje:suiker en kinderen een goed idee? Spruitjes en Zo! legt het uit

  • Nutella

Per 100 gram, 56.8 gram suiker

Per portie betekent dat 11.2 gram (2.8 suikerklontje per boterham)

  • Melk chocolade hagelslag

Per 100 gram, 72 gram suiker

Per portie betekent dat 14 gram (3.5 suikerklontjes per boterham)

  • Vruchtenhagelslag

Per 100 gram, 94 gram suiker

Per portie betekent dat 18.8 gram (4.7 suikerklontjes per boterham)

  • Speculoos

Per 100 gram, 36.2 gram suiker

Per portie betekent dat 7.2 gram(1.8 suikerklontje per boterham)

  • Aardbeien jam

Per 100 gram 47 gram suiker

Per portie betekent dat 9.4 gram (2.4 suikerklontje per boterham)

  • Appelstroop

Per 100 gram 57 gram suiker

Per portie betekent dat 11.4 gram (2.8 suikerklontje per boterham)

  • Anijshagel

Per 100 gram 96 gram suiker

Per portie betekent dat 19.2 gram (4.8 suikerklontje per boterham)

 

Wat zijn nou goed alternatieven voor op brood:

Heel fijn dat we nu weten hoeveel suiker we onze kinderen vaak op hun boterham meegeven.Maar hoe verander je dat,wat is er wel gezond op die boterham. We geven je natuurlijk ook de alternatieven:

  • Pindakaas, ook in de meeste pindakaas potten zit wel wat suiker. Vaak gaat het echter maar om een klein beetje. Zo bevat 1 portie pindakaas maar 1 gram suiker, een kwart suikerklontje dus. Daarnaast bevat pindakaas wel gezonde vetten, zeker lekker smeren dus op brood. Niet te dik, want door die vetten is het wel calorierijk
  • Fruit op brood is ook een prima alternatief. Iedereen weet natuurlijk dat aardbeien heerlijk zijn op brood, maar wist je dat je banaan ook prima kan gebruiken als beleg. Of dunne schijfjes appel met wat kaneel.Probeer het maar eens.
  • Groente is al net zo slim om op brood te doen. Denk aan gegrilde groentes uit de oven. Maar ook aan groente spreads als paprika tapenade, of tomaten tapenade, courgette of aubergine tapenade.
  • Humus is gemaakt van kikkererwten en dus ook een gezonde keus als broodbeleg. Er zijn diverse smaken te koop, maar zelf maken kan natuurlijk ook.
  • Een gekookt eitje kan ook op brood, het vult goed en levert goede voedingsstoffen.
  • Kies je voor vleeswaren, ga dan voor de magere varianten als kipfilet, rosbief, casselerrib ect. Alle soorten waar worst voor of achter staat vallen in de categorie vette vleessoorten, probeer deze dus te beperken
  • Hüttenkäse is ook prima voor op brood. Wel lekker maken met kruiden. Denk aan paprikapoeder en stukjes paprika erdoor. Of wat bieslook.

Zo zie je er is meer dan alleen zoet beleg alleen, er is echt meer mogelijk voor op die boterham.

De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! denken met jullie mee. Kom je op consult dan zullen we altijd rekening houden met jullie situatie en jullie voorkeuren. Jullie hebben dus altijd insprak en we gaan niets verplichten of verbieden want daar geloven wij niet in. We gaan jullie wel helpen, inzichten en tips geven. De methode die we hebben ontwikkelt is heel kindvriendelijk, maar zeker ook ouder vriendelijk!

Interessant? Delen met je vrienden ››