Facebook Linkedin Twitter
Alternatief voor op brood

Alternatief voor op brood

Broodbeleg is vaak een puntje van aandacht. Regelmatig pakken en smeren we uit gewoonte, zonder er bij na te denken. Vaak ook omdat je zeker als je kinderen hebt, geen zin hebt in discussie of strijd. Dus pak je maar weer het pak hagelslag of die pot chocoladepasta. Maar  het kan ook anders!

Er zijn echt genoeg alternatieven die heel erg lekker op brood zijn en een stuk minder suiker bevatten. Want dat doen onze favoriete broodbelegkeuzes vaak wel, veel suiker bevatten. Voor een  stukje bewustwording zetten we even wat soorten beleg voor je op een rijtje:

  • Nutella

Per 100 gram, 56.8 gram suiker

Per portie betekent dat 11.2 gram (2.8 suikerklontje per boterham)

  • Melk chocolade hagelslag

Per 100 gram, 72 gram suiker

Per portie betekent dat 14 gram (3.5 suikerklontjes per boterham)

  • Vruchtenhagelslag

Per 100 gram, 94 gram suiker

Per portie betekent dat 18.8 gram (4.7 suikerklontjes per boterham)

  • Speculoos

Per 100 gram, 36.2 gram suiker

Per portie betekent dat 7.2 gram(1.8 suikerklontje per boterham)

  • Aardbeien jam

Per 100 gram 47 gram suiker

Per portie betekent dat 9.4 gram (2.4 suikerklontje per boterham)

  • Appelstroop

Per 100 gram 57 gram suiker

Per portie betekent dat 11.4 gram (2.8 suikerklontje per boterham)

  • Anijshagel

Per 100 gram 96 gram suiker

Per portie betekent dat 19.2 gram (4.8 suikerklontje per boterham)

 

Wat zijn nou goed alternatieven voor op brood:

  • Pindakaas, ook in de meeste pindakaas potten zit wel wat suiker. Vaak gaat het echter maar om een klein beetje. Zo bevat 1 portie pindakaas maar 1 gram suiker, een kwart suikerklontje dus. Daarnaast bevat pindakaas wel gezonde vetten, zeker lekker smeren dus op brood. Niet te dik, want door die vetten is het wel calorierijk
  • Fruit op brood is ook een prima alternatief. Iedereen weet natuurlijk dat aardbeien heerlijk zijn op brood, maar wist je dat je banaan ook prima kan gebruiken als beleg. Probeer het maar eens.
  • Groente is al net zo slim om op brood te doen. Denk aan gegrilde groentes uit de oven. Maar ook aan groente spreads als paprika tapenade, of tomaten tapenade, courgette of aubergine tapenade.
  • Humus is gemaakt van kikkererwten en dus ook een gezonde keus als broodbeleg. Er zijn diverse smaken te koop, maar zelf maken kan natuurlijk ook.
  • Een gekookt eitje kan ook op brood, het vult goed en levert goede voedingsstoffen.
  • Kies je voor vleeswaren, ga dan voor de magere varianten als kipfilet, rosbief, casselerrib ect. Alle soorten waar worst voor of achter staat vallen in de categorie vette vleessoorten, probeer deze dus te beperken
  • Hüttenkäse is ook prima voor op brood. Wel lekker maken met kruiden. Denk aan paprikapoeder en stukjes paprika erdoor. Of wat bieslook.

Zo zie je er is meer dan alleen zoet beleg alleen, er is echt meer mogelijk voor op die boterham

Interessant? Delen met je vrienden ››

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *