Facebook Linkedin Twitter
Eten en examenstress: Eten en examenstress

Eten en examenstress

In heel Nederland starten binnenkort de examens. Voor veel jonge mensen een belangrijke periode. Gaan we het halen of niet? Een examen is niet zomaar even eenexamen tips Spruitjes en Zo! toets, hier hangt toch iets meer van af. Als ouder en ook als leerkracht wil je graag dat er goed wordt gescoord. Maar ook als leerling zelf natuurlijk. Het optimale resultaat behalen. Omdat voor elkaar te krijgen is het verstandig om deze week, maar natuurlijk het liefst iedere dag, even goed op te letten wat er wordt gegeten.

Daarom geven de kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! tips voor deze stressvolle periode. Over eten, want eten heeft namelijk een grote invloed op het gedrag en de prestaties van mensen. Start in ieder geval met een goed vezelrijk ontbijt. Van de zenuwen niet kunnen eten? Probeer er toch iets in te krijgen, wat yoghurt met appel kan ook prima of een bordje Brinta. Maar niet overslaan dat ontbijt, daar krijg je later spijt van. Niets zo vervelend als een rommelende maag tijdens een examen. Dat leidt af..

Snoep tegen examenstress

Veel leerlingen mogen tijdens de examens eten, lees snoepen. Zakken drop, rollen pepermunt en meer van dat soort. Niet doen! Suiker geeft een tijdelijke piek in activiteit. Tijdelijk, want al heel snel word je er moe van. Beter is het om iets te eten dat langdurige energie geeft. Neem een banaan me naar je examen of een volkoren koek/cracker. Ook een handje noten of wat gedroogd fruit kunnen je helpen om je examen door te komen.

Drinken tijdens examen

examen tips Spruitjes en Zo!Wil je wat te drinken hebben tijdens je examen kies dan voor water of thee/koffie zonder suiker. Alle energiedrankjes kun je beter laten staan. Die geven weer veel suiker en dus een tijdelijke piek van energie. Zorg ook weer voor een goede lunch en heb je ‘s middags nog een examen of moet je alweer leren voor de volgende dag, blijft het van belang niet de suiker houdende tussendoortjes te kiezen maar de gezonde dingen. Bakjes rauwkost knagen ook lekker weg tijdens het leren en je zult zien het geeft je een beter gevoel. Zorg ook voor een goede avondmaaltijd, aardappelen, groente en een stukje vlees. Of een volkoren pasta/zilvervliesrijst met veel groente. En dan als laatste zorg ook voor voldoende ontspanning. Een goede nachtrust is echt noodzakelijk. Slaap je slecht ‘s nachts, zorg er dan voor dat je vlak voor het naar bed gaan niet iets eet dat suiker bevat, let daarbij ook op het drinken. Nogmaals suiker maakt je alert, even, maar dat is wel lastig als je moet slapen…
Probeer tijdens deze examens goed te eten en goed voor jezelf te zorgen. Dit geldt ook voor ouders, vertroetel ze maar een beetje extra. Ze hebben het echt niet gemakkelijk!

Iedereen die examen moet doen…succes!!examen tips Spruitjes en Zo!

Interessant? Delen met je vrienden ››