Facebook Linkedin Twitter
Eten met aandacht

Eten met aandacht

Met aandacht eten is altijd verstandig, niet alleen bij je ontbijt maar bij alle maaltijden. Aandacht voor je eten betekent namelijk dat je bewust bezig bent met dat eten. Dat betekent weer dat je beter voelt hoe het met je lichaam gaat, zit je vol of juist nog niet. Maar je hersenen registreren ook dat je eet en dat helpt ook. Want niet bewust eten levert vaak op dat je niet het gevoel hebt gegeten te hebben.

Oeps…eten met aandacht

Herkenbaar? Je zit achter je bureau nog een beetje te werken aan een opdracht en ondertussen is het tijd om te lunchen. Omdat je werk af moet neem je niet de tijd om bewust te eten maar pak je je broodtrommel er even bij en eet je al werkend. Het kan dan gebeuren dat je opeens in je broodtrommel naar niets grijpt, je eten is al op. Ongemerkt… en dat ga je merken want een uurtje later heb jij alweer zin in eten. Je hebt niet geregistreerd dat je hebt gegeten.

Of deze, ook herkenbaar? Je zit lekker op de bank onderuit gezakt een spannende film te kijken met je favoriete smaak chips in zak op je schoot. Ongemerkt eet je zo door. Niets bakje of afgepast, nee gewoon uit de zak en voor je het weet raken je vingers de bodem van de zak aan…leeg. Je aandacht is bij de film en niet bij het eten.  Ongemerkt heb je gewoon heel veel calorieën bij elkaar gesnaaid.

Nog eentje dan, ook vast wel herkenbaar. Je zit gezellig samen met een vriendin te kletsen en hebt leuk een schaaltje met koekjes neergezet. Staat immers zo gezellig bij de koffie of de thee. Onder het praten pak je af en toe een koekje en dan opeens is de schaal leeg… Jullie hebben ongemerkt alle koekjes opgegeten.

Eten met aandacht kan helpen

Door wel met aandacht te eten en bewust te zijn van het moment geniet je ook meer van het eten. Het smaakt beter, immers je proeft ook echt van wat je eet. Je zit sneller vol, juist omdat je bewust en met aandacht eet registreren je hersenen beter wat er gebeurt. Dat betekent dat je minder zal eten dan je misschien nu doet, en dat betekent weer een gunstige invloed op je gewicht. Aandacht bij het eten kan je dus helpen om minder te eten, om je bewust te zijn van je eigen gedrag.

 

 

Interessant? Delen met je vrienden ››

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *