Facebook Linkedin Twitter
Eten met aandacht: Eten met aandacht

Eten met aandacht

Herken je dat, je zit achter je pc te werken en ondertussen eet je de lunch op die je had meegenomen. Opeens is je broodtrommel leeg en graai je met je hand in die lege trommel. Je hebt gegeten maar je hebt niet het gevoel dat je hebt gegeten. Of je steekt zo maar zonder na te denken een snoepje of koekje in je mond en pas achteraf denk je ineens,waarom deed ik dat nou? De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! horen het vaker en wij weten wel hoe het kan.

Met aandacht eten is altijd verstandig, niet alleen bij je lunch maar bij alle maaltijden. Aandacht voor je eten betekent namelijk dat je bewust bezig bent met dat eten. Dat betekent weer dat je beter voelt hoe het met je lichaam gaat, zit je vol of juist nog niet. Maar je hersenen registreren ook dat je eet en dat helpt ook. Want niet bewust eten levert vaak op dat je niet het gevoel hebt gegeten te hebben.

Oeps…eten met aandacht

Herkenbaar? Je zit op de bank de krant te lezen en ondertussen is het tijd om te ontbijten.  Het kan dan gebeuren dat je opeens op je bord naar niets grijpt, je eten is al op. Ongemerkt… en dat ga je merken want een uurtje later heb jij alweer zin in eten. Je hebt niet geregistreerd dat je hebt gegeten.met aandacht eten

Of deze, ook herkenbaar? Je zit lekker op de bank onderuit gezakt een spannende film te kijken met je favoriete smaak chips in zak op je schoot. Ongemerkt eet je zo door. Niets bakje of afgepast, nee gewoon uit de zak en voor je het weet raken je vingers de bodem van de zak aan…leeg. Je aandacht is bij de film en niet bij het eten.  Ongemerkt heb je gewoon heel veel calorieën bij elkaar gesnaaid.

Nog eentje dan, ook vast wel herkenbaar. Je zit gezellig samen met een vriendin te kletsen en hebt leuk een schaaltje met koekjes neergezet. Staat immers zo gezellig bij de koffie of de thee. Onder het praten pak je af en toe een koekje en dan opeens is de schaal leeg… Jullie hebben ongemerkt alle koekjes opgegeten.

Eten met aandacht kan helpen

Door wel met aandacht te eten en bewust te zijn van het moment geniet je ook meer van het eten. Het smaakt beter, immers je proeft ook echt van wat je eet. Je zit sneller vol, juist omdat je bewust en met aandacht eet registreren je hersenen beter wat er gebeurt. Dat betekent dat je minder zal eten dan je misschien nu doet, en dat betekent weer een gunstige invloed op je gewicht. Aandacht bij het eten kan je dus helpen om minder te eten, om je bewust te zijn van je eigen gedrag.

Dit geldt ook voor je kinderen

Net als dat jij hier last van hebt, ervaren je kinderen precies hetzelfde als ze ongemerkt eten. Voor jou als ouder dus een taak hier op te letten. Eet gezamenlijk met elkaar aan tafel tijdens de maaltijden.Laat eten voor de tv niet toe en beperk het echt tot e uitzonderingen, een keer in de vakantie is prima natuurlijk maar niet dagelijks. Leer je kind dat eten aandacht verdient.Het moet een rustmoment zijn, een stukje ontspanning ook.

De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! kunnen jullie helpen om meer structuur en ritme in jullie eetpatroon aan te brengen, neem gerust contact op.

 

 

Interessant? Delen met je vrienden ››