Facebook Linkedin Twitter
Een gezond eetpatroon, 6 stappen

Een gezond eetpatroon, 6 stappen.

Een gezond eet patroon. Och we willen het bijna allemaal. Een paar kilo minder, gezonder eten en minder snoepen. Wonder pillen en poeders bestaan niet. Inmiddels weten we wel dat een crash-dieet geen oplossing is en zelfs schadelijk voor ons lichaam kan zijn. Voor kinderen en jongeren is diëten al helemaal geen oplossing. Maar wat dan wel? Hoe eet je gezonder en houd je het ook vol? We geven je 6 stappen op weg naar een gezonder eetpatroon en een gezond gewicht voor jullie hele gezin.

Stap 1:Ga minder eten

Het klinkt vaak als een inkoppertje, maar minder eten kan een oplossing zijn op weg naar een gezond eetpatroon. We eten vaak uit gewoonte en niet alleen omdat we honger hebben. Denk aan het extra koekje bij de thee, niet nodig, geen honger en toch pak je het. Of een tweede keer opscheppen bij de warme maaltijd. Niet echt nodig, maar ach…het is zo lekker. Leer je kinderen te luisteren naar hun lichaam. Geen honger meer? Dan moet je stoppen. Niet opscheppen uit gewoonte maar eerst voelen of het nodig is. En die koekjes bij de koffie, die vervang je lekker door wat vers fruit. Ga op zoek naar de momenten waarop jullie kunnen bezuinigen. Waar kan het iets minder.

Stap 2:Ga meer bewegen

We nemen het ons allemaal voor en wie heeft er niet ooit eens een abonnement op een sportschool aangeschaft om er vervolgens nooit heen te gaan… Bewegen kan ook anders, maak het leuk! Ga lekker wandelen en pak wat vaker de fiets. Bouw je huiskamer om tot een disco en dans met je kinderen gezellig een avondje. Of ga op een vrije middag eens naar het zwembad. Kies in ieder geval iets dat je leuk vindt, want dan houd je het tenminste vol. Dat geldt natuurlijk ook voor de kinderen. Laat ze iets doen waar ze blij van worden. Maar bouw ook regelmatig beweegmomenten in met het hele gezin.

Stap 3:Niet vullen maar voeden

Naast iets minder eten heeft wat je eet ook heel veel invloed. Kies eten dat puur is en niet bewerkt. Kies dus minder voor de pakjes en de zakjes en maak je eten lekker zelf. Ga op zoek naar makkelijke en gezonde recepten, vol groente. Kies ervoor om iedere week een dag geen vlees te eten, want ook dat is gezond voor je.  Maar naast je warme maaltijd zijn er nog meer eetmomenten op een dag, maak die ook gezond en vervang het koekje me naar school eens voor wat rauwkost of fruit. Frisdranken bevatten heel veel suiker, dus zorg ook hier dat je kinderen dit niet te vaak krijgen. Zet overdag thee en geef een bidon met water mee naar school.

Stap 4:Zorg voor balans

Gezond eten is lekker en er zijn heel veel gezonde dingen om te eten. Maar toch, af en toe wil je ook wel eens iets dat minder gezond is. Of je hebt een feestje waar ze heerlijke taart en snacks serveren. Tja, laat die dan maar eens staan. Maar gelukkig hoeft dat ook niet, want binnen een gezond eetpatroon is er echt wel ruimte om af en toe eens te snoepen of te snacken. Het is alleen wel belangrijk om na het snoepen je gezonde eetpatroon meteen weer op te pakken. Er moet een zekere balans zijn tussen gezond en snoep. De 20/80 regel is een mooie leidraad. Als je 80% van je tijd gezond eet mag je best 20% voor iets minder gezonds gaan. Dat geldt uiteraard ook voor de kinderen en jongeren, maar bedenk wel dat zij buitenshuis al heel wat extra krijgen.  Dus zeker niet verkeerd om het thuis te beperken. Spreek af dat er alleen op zaterdagavond wat extra mag worden genomen en maak het dan gezellig. Bak met je kind samen iets lekkers voor bij de koffie.

Stap 5:Geniet!

Als je dan een keertje snoept of snackt, geniet er dan wel van. Vaak eten we snoep maar snel op omdat we eigenlijk vinden dat het niet mag. Onder het mom, dan maar snel opeten dan hebben we het gehad worden er hele repen chocolade en pakken koekjes weg gepropt. Als je eet met in je achterhoofd, het mag niet dan geniet je er ook niet van. Sta jezelf en je kinderen af en toe iets lekkers toe en geniet met volle teugen. En zoals bij stap 4 beschreven, daarna pak je het meteen weer op en ga je weer voor gezond. Leer je kinderen dit ook aan, genieten mag af en toe maar daarna gaan we weer voor gezond.

Stap 6:Weet waarom je eet

Regelmatig eten we niet omdat we honger hebben maar omdat we met emoties worstelen. Frustratie, verdriet, angst, eenzaamheid kunnen allen aanleiding zijn om eens flink te gaan eten. Het is heel lastig als je met dit emotie eten te maken hebt. Maar start met het herkennen en erkennen dat dit bij jou gebeurt. Probeer eten en emoties te scheiden. Ook bij kinderen kan emotie eten een rol spelen. Denk aan het kind waarvan de ouders pas zijn gescheiden. Of aan het kind dat een ouder heeft verloren. Dat gepest wordt op school en geen vrienden heeft.  Emotie eten is  vaak een reden van overgewicht. Meer eten dan goed voor je is en door blijven eten omdat je niet kunt stoppen. Lastig maar zeker niet onmogelijk en natuurlijk kun je bij ons terecht mocht je hier hulp bij nodig hebben.

6 stappen op weg naar een gezonder eetpatroon, een gezonder gewicht. We wensen jullie veel succes!

Interessant? Delen met je vrienden ››