Facebook Linkedin Twitter
Gezond eten, duur of niet?

Gezond eten, duur of niet?

Gezond eten, duur of niet? Regelmatig hoor ik van cliënten en lezers dat zij gezond eten een stuk duurder vinden dan ongezonder eten. Maar is dit daadwerkelijk zo of kun je met een klein budget ook gezond eten? Spruitjes en Zo! ging op onderzoek en zocht het voor je uit:

Wat is gezond?

Om te kunnen zien of gezond eten werkelijk duurder is moeten we eerst weten wat we onder gezond eten verstaan. Voor ons betekent dit dat we eten volgens de Spruitjes blokkentoren die gebaseerd is op de schijf van 5. Kort samengevat houdt dit in dat we dagelijks uit ieder blok voldoende eten.

  • Blok 1: vocht
  • Blok 2: groente en fruit
  • Blok 3: Granen, zaden en aardappelen
  • Blok 4: eiwitten
  • Blok 5: vetten
  • Extra is blok 6 en deze staat voor de snoep en snacks, deze horen niet in de basis.

Gezond eten en drinken

Vocht betekent als je gezond wilt eten dat je dagelijks water drinkt of thee. Beiden zijn goedkoper dan de frisdranken die je kunt laten staan. Voor groente en fruit geldt dat je dagelijks 2 stuks fruit nodig hebt en 250 gram groente. Voor beiden is het aan te raden om voor seizoensgebonden te gaan. Dat scheelt qua prijs echt enorm.

Potjes groente en ook diepvries groente kunnen prima en zijn qua prijs vaak aantrekkelijk. Een zak diepvries sperziebonen van 400 gram kost €0.89 en een pot doperwtjes en worteltjes heb je ook voor minder dan een euro. Wat vaak wat duurder is zijn de voorgesneden groente, maar snijden kan je ook zelf. Een krop ijsbergsla is vaak goedkoper dan een zak voorgesneden, bovendien bevat een zak maar 100 gram en weegt een krop echt meer en kun je er dus wel 2x van eten.

Diepvries heeft de voorkeur boven de potten, dit omdat bij de potten vaak suiker en zout is toegevoegd. Ons advies is ga zoveel mogelijk voor vers, dan diepvries en af en toe een pot.Ook voor fruit geldt dat het prima uit de diepvries kan komen, lekker makkelijk en in verhouding ook goedkoper. Bovendien een kans om ook in de winter eens wat anders te kiezen.

Voor de granen en de zaden geldt dat volkoren de voorkeur heeft boven de witte variant. Dit geldt voor brood, rijst, pasta en ook je crackers, beschuiten en andere producten. Volkoren producten zijn in de regel iets duurder dan  de witte maar je hebt er ook minder van nodig. Volkoren vult namelijk wel beter waardoor je sneller vol zit. Een goedkoop product is havermout, dit is gezond en vult goed en een pakje havermout heb je al voor nog geen 50 cent. Hier kun je heel wat ontbijtjes voor klaarmaken. Ook aardappelen zijn niet super duur een zak van 2.5 kilo kost gemiddeld zo’n €2.50  per dag heb je afhankelijk van geslacht en leeftijd ect. zo’n 200 tot 250 gram nodig.  Wat neer komt op €0.25 per persoon per portie van 250 gram. Ook geen enorme kostenpost dus.

Qua eiwitten gaan we het liefst voor basisproducten. Een basis yoghurt of kwark is prima. Deze zijn prijstechnisch ook het goedkoopst. Een pak magere yoghurt heb je al voor €0.75 de vruchtenyoghurt stijgt al snel naar zo’n €1.33 of hoger afhankelijk van smaak en merk.  Gewone halfvolle melk en karnemelk zijn ook goedkoper dan de vruchtenyoghurt drankjes. Dus ook hier valt gezonder niet in de duurste categorie.  Eieren zijn ook een prima bron van eiwitten en met een doos van 10 stuks(€1.59 komt dat per ei uit op €0.16 Qua kaas wat ook onder dit blok valt is de investering wel wat hoger. Maar koop een blok kaas waar je met de kaasschijf zelf plakjes van af moet snijden want dit is goedkoper dan voorgesneden plakken.  Dierlijke eiwitten krijgen we voldoende binnen en dus hoef je zeker niet te overdrijven met het aantal porties, twee tot drie per dag is echt voldoende.

Vetten zijn noodzakelijk maar je hebt maar kleine hoeveelheden nodig. Een fles olijfolie is misschien in aanschaf wat duur maar staat wel weken op je aanrecht omdat je het maar beperkt gebruikt. Halvarine is een prima product om op de boterham te smeren, het bevat goede vetten die we nodig hebben. Hier heb je de keus uit goedkoop en duurder. Maar zelfs als je voor de duurste zou gaan is het als je het omrekent per boterham nog steeds geen enorm bedrag.

Als het op goede vetten aankomt is het belangrijk dat je met regelmaat een handje noten neemt. Noten zijn duur. Maar ook hier geldt houd de portie beperkt. Per dag 20 gram noten is voldoende. Ook avocado’s zijn qua vet goed om regelmatig op het menu te zetten.  Je kunt ze als broodbeleg gebruiken dus neem je dit op je boterham, bespaar je op iets anders aan beleg.

Vlees is een grote kostenpost, maar iedere dag vlees is echt niet noodzakelijk. Ga voor eens per week vis en vervang een dag voor iets vegetarisch. Dat scheelt al in de kosten. Vis uit de diepvries is een prima alternatief en vaak goedkoper dan vers.

Ongezond is de kostenpost

Het meeste geld gaat toch vaak in de extra’s zitten. De koekjes, de snacks, de borrelnoten en chips. Maar ook in de snelle happen, en de pakjes (duur en je koopt echt alleen de kruiden en het recept, want de ingrediënten moet je er ook nog bij aanschaffen.  Geen zin in koken en ophalen is ook duur en onnodig als je zorgt voor een voorraad. Gezond eten is echt niet duurder, het zit vooral in je hoofd. Maar gezond eten kan echt ook als je een minder groot budget hebt. Veel dingen die ongezond zijn kun je achterlaten in de winkel, dat scheelt echt wel geld. Veel gezonde producten zijn helemaal niet zo duur als dat je denkt en je moet gebruik maken van de juiste aanbiedingen. Veel dingen kun je invriezen. Twee zakken chips voor de prijs van 1 is niet handig, maar is je favoriete vlees in de aanbieding dan is het wel slim om wat extra mee te nemen en in de vriezer te leggen.

Tips om te besparen

Gooi geen restjes weg maar vries ook deze in, zo heb je een voorraad voor als je een keertje geen zin in koken hebt. Zorg dat je een aantal lekkere recepten hebt. Vaak kiezen we voor een pakje omdat we geen idee hebben hoe het anders moet, maar al die wereldgerechten kun jij ook zelf maken. Als je maar een goed recept hebt.  Vaak is het niet veel duurder om wat meer te koken. Wat je extra klaarmaakt verdwijnt dan natuurlijk weer in de diepvries.

Gezond eten hoeft echt niet duur te zijn. Maar het vraagt wel een verandering van je. Je moet meer zelf doen, meer tijd besteden aan je eten. Zelf snijden, zelf koken. Dat zijn keuzes die je maakt. Ook biologisch eten is een keus. In het algemeen is niet aangetoond dat biologisch voedsel gezonder is dan gangbaar voedsel. Wel is het zo dat in biologische voeding vaak minder resten van bestrijdingsmiddelen en soms minder nitraat bevat. Ook wordt er in sommige biologische producten hogere gehaltes vitamine C, minerale en bioactieve stoffen gemeten. Daarnaast kan de vetzuursamenstelling van melk bij biologisch anders zijn. ( Bron Voedingscentrum)

Biologisch of niet?

De keus of je biologisch of deels biologisch gaat eten is aan jezelf. Veel bedrijven bieden tegenwoordig betaalbare biologische producten aan. Je zou bijvoorbeeld vanwege de vetzuursamenstelling kunnen besluiten om je zuivel biologisch te kopen. Maar ook zonder biologische producten kun je gezond eten. Ook zijn er steeds meer boerenbedrijven die vanuit hun bedrijf biologische producten verkopen voor een goede prijs.

Gezond eten betekent over de gehele linie voor gezonde opties kiezen. Veel snoepen en biologische melk nemen is niet gezonder dan minder snoepen en voor een reguliere melk kiezen. Sterker nog, dat is dan zelfs ongezonder. Gezond is namelijk niet afhankelijk van een enkel product maar gaat om het gehele voedingspatroon. Wil je weten of jij het goed doet of wil je je eetpatroon verbeteren of misschien zelfs afvallen, maak dan gerust een afspraak.

 

 

 

 

Interessant? Delen met je vrienden ››