Facebook Linkedin Twitter
Gezonder gourmetten: Gezonder gourmetten

Gezonder gourmetten

Gourmetten, het is iets dat we rond de feestdagen vaak met elkaar doen. Vaak is het dan niet zo super gezond, omdat we en veel vlees eten en ook nog eens gewoon veel eten. Bovendien zijn er ook allemaal bijgerechten en sausjes die het allemaal een stuk minder gezond maken. Als je een kind hebt met overgewicht, of je kampt zelf met overgewicht en jullie willen graag afvallen dan is gourmetten een uitdaging. Want gezonder gourmetten kan dat wel?

Het kan! Gourmetten hoeft echt niet verkeerd te zijn, er zijn tal van gezonde alternatieven die heel goed kunnen. De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! geven je een aantal tips:

  • Tip 1: Kies voor magere vleessoorten. Veel schotels bevatten vet vlees. Er zit dan wel veel vlees op zo’n schotel maar het zijn vaak toch de vettere vleessoorten die worden gebruikt. Dat kan je zelf beter. Ga voor lekker vlees, mager vlees ook. Denk aan biefstukjes, varkenshaas en bijvoorbeeld kip. Liever wat minder vlees maar wel super goed dan veel en matig toch?
  • Tip 2: Zorg voor voldoende groente. Veel groentes zijn heerlijk om te bakken op de bakplaat of in je kleine pannetje. Wat dacht je van paprika, tomaatjes, ui of courgetteblokjes en vergeet ook de champignons niet. Een heerlijke aanvulling op je bord.
  • Tip 3: Vergeet het fruit niet. Fruit is heerlijk fris en kan prima bij de gourmet. Maak een lekker vruchtensalade of gril schijven ananas.
  • Tip 4: Kies voor een volkoren stokbrood en niet voor de witte variant. Als smeersel kun je kiezen voor een (light) zuivelspread of een heerlijke tapenade.
  • Tip 5: Of je bakt, of je eet. Bij gourmetten ben je vaak geneigd om door te eten en tegelijk te bakken. Door deze regel beperk je dat enorm. Als je eet, bak je niet, als je bakt eet je niet. Scheelt echt heel veel!gezond gourmetten met Spruitjes en zo!

Gourmetten betekent ook sausjes. Want zonder knoflooksaus, mayonaise of andere smaken is het een stuk minder toch? Maar bedenk wel dat in die sausjes vaak heel veel calorieën zitten. Beperk het dus wel. Maak zelf een lekkere knoflooksaus op basis van yoghurt. Kies voor de rode sausjes en niet voor de witte en wees een beetje zuinig.

Na het gourmetten wil je uiteraard afsluiten met een toetje. Maar zeg eens eerlijk, heb je eigenlijk nog wel honger? Meestal zit je vol na zo’n lange maaltijd. Dus waarom het toetje niet uitstellen? Ga eerst lekker opruimen. Kies dan voor een klein toetje bij de koffie. Of kies voor vers fruit als toetje, dat is ook lekker. Toch liever ijs? Bedenk dan dat 1 bolletje ook echt lekker is en je niet heel veel ijs hoeft om er van te genieten.

Voor veel mensen zit gezelligheid in eten. Als het feest is, dan moet er eten zijn en het liefst heel veel. Maar als er sprake is van overgewicht binnen je gezin dan is het helemaal niet slim om veel eten op tafel te zetten. Gezelligheid zeggen de kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! zit ook niet in het eten. Gezelligheid zit in het bij elkaar zijn en samen genieten. Genieten kan je ook van een beetje. Het hoeft niet meteen heel veel te zijn. Kies en beperk.

Interessant? Delen met je vrienden ››