Facebook Linkedin Twitter
Gezondere kerstdagen: Gezondere kerstdagen

Gezondere kerstdagen

gezond eten tijdens de kerstdagen betekent echt neit dat je helemaal geen koekje magAls je binnen je gezin te maken hebt met overgewicht dan zijn de kerstdagen lastig. Overal is eten en vaak ook niet het gezondste eten helaas. Maar gezond eten kan ook heel lekker zijn en je hoeft niet in te leveren aan gezelligheid als je op je gewicht wilt letten tijdens de kerstdagen. De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! weten die dagen gezond en feestelijk te maken!

Hoe gezellig de kerstdagen vaak ook zijn, gezondheid is soms ver te zoeken. Er wordt namelijk nogal wat gegeten op deze dagen, vaak ook gesnoept. Begrijp ons niet verkeerd, natuurlijk het zijn feestdagen en het mag allemaal best een beetje anders zijn dan normaal. Maar gezond eten is heel lekker en met een paar simpele aanpassingen kunnen de kerstdagen een stuk gezonder worden. Dat is voor veel mensen prettig, want heel eerlijk overgewicht is vaak een probleem en dan is teveel eten niet verstandig. Zeker bij kinderen waar het gewicht een issue is, is het verstandig het snoepen en snaaien te beperken. Maar hoe maak je die dagen net even iets gezonder? We geven je een aantal tips voor net even iets gezondere kerstdagen:

Tip 1: Plan van te voren. Maak een planning, wat gaan we eten en wanneer? Op die manier ben je voorbereid en laat je het niet afhangen van het moment. Wissel in je planning snoepmomentjes af met gezonde momenten. prima om iets als gebak bij de koffie te nemen, maar dan als lunch een heerlijk pan soep met volkoren broodjes.

Tip 2: Beperk het snoepen en snaaien en ga voor dat wat je echt heel lekker vindt! Meestal zetten we van alles te snoepen op tafel. Want dat is gemakkelijk, iedereen kan pakken wat hij/zij wil. Handig, maar ook een valkuil. Want ja, iedereen dus ook jij en je kind pakken van alles. Want als er eten staat dan wordt er ook gegeten. Maar vind je alles dat op tafel staat wel zo lekker? Geef alles eens een cijfer van 1-10 en je zal er achter komen dat er ook veel 6-jes tussen zitten. Ga alleen voor je 10-en. Ga voor wat je echt lekker vindt en geniet daar dan van. Laat je niet verleiden tot veel eten enkel en alleen omdat het er is.

Tip 3: Wissel feestdagen af met balansdagen. De kerstdagen zijn maar twee dagen, toch staat heel december in het teken van eten. Maar daar hoef jij niet aan mee te doen. Gebruik de dagen voor en na kerst om te balansen. Eet die dagen heel bewust lekker gezond en laat alle snoep en snacks staan.

  • ontbijt lekker licht, zeker na de kerstdagen als je eigenlijk nog vol zit heb je geen zwaar ontbijt nodig
  • kies voor fruit en groentes. Bij je ontbijt, je lunch en als tussendoortje.
  • neem als diner soep, ook dat is een lekkere lichte maaltijd en op die manier kan je meteen lekker veel groente binnenkrijgen.gebruik snoep niet als decoratie tijdens de kerstdagen
  • drink overdag water of thee.

Tip 4: Gebruik snoep niet als decoratie. Je kent het wel, die mooie chocolade blaadjes of kransjes die je zo leuk bij je maaltijden kunt gebruiken om het echt kerst-achtig te maken. Gebruik ze niet, want ze zijn niet alleen decoratie je gaat ze ook opeten. Gebruik in plaats daarvan fruit als decoratie of groente. Ook feestelijk en een stuk gezonder. Weer een kleine stap naar gezondere kerstdagen.

Tip 5: Eet niet als je geen honger hebt, eet rustig en geniet. drie tips in een. Niet eten als je maag nog vol zit en je geen honger hebt. Luister ook tijdens de kerstdagen vooral naar je lichaam. leer je kinderen dit ook te doen. Zit je buik nog vol, dan hoef je nu niet te eten. Eet rustig, je eten loopt niet weg. Hoe rustiger je eet, hoe beter. Je maag stuurt als het vol is een seintje naar je herenen, een teken dat jij moet stoppen. eet je snel, dan overeet je je al gauw, omdat dit seintje vaak een vertraging heeft. Rustig eten dus. En geniet! Want het is maar eens per jaar kerst en dat is reuze gezellig. Dus geniet, maar geniet vooral van elkaar en niet alleen van snoepen en snaaien. Gezond eten is ook lekker.

Naast bovenstaande tips geven we je nog een paar korte extra tips:

  • beweeg extra deze periode
  • als je gourmetten gaat gebruik dan de regel: of je bakt, of je eet!
  • geef je kinderen geen snoep als cadeau, buitenshuis eten ze al genoeg extra deze maand
  • maak het eten zelf klaar, bak de taart voor bij de koffie zelf.

Wij wensen jullie een heerlijke kerst!

Ondanks alle tips blijft het lastig die feestdagen.Heb je meer hulp nodig neem dan contact op met een kindereetcoach van Spruitjes en Zo! zij kunnen jullie helpen.Niet alleen tijdens deze moeilijke momenten maar tijdens alle lastige situaties.

Interessant? Delen met je vrienden ››