Facebook Linkedin Twitter
Goede voornemens gestrand: Goede voornemens gestrand

goede voornemens loop niet te hard van stapel maar begin kleinGoede voornemens gestrand

Vanaf nu gaan we het anders doen! We gaan meer bewegen, gezonder eten en ik ga meer tijd aan de kinderen besteden. De kinderen gaan door de weeks op tijd naar bed en och ja, en ik ga meer rustmomenten voor mezelf inbouwen. Herkenbaar?

Op 1 januari nemen we ons allemaal goede voornemens voor. Het nieuwe jaar is daar namelijk heel geschikt voor. Een nieuwe, nog bijna lege agenda en een heel jaar om je doelen te halen. Het klinkt toch fijn als je zegt voor het einde van het jaar wil ik die 10 kilo eraf hebben, al je daar nog ruim 12 maanden voor hebt.  Bovendien hebben we bijna allemaal teveel gesnoept en gegeten in de afgelopen feestmaanden. Dus dat we het anders willen is eigenlijk wel vrij logisch. We zijn het zat!

Dus zet je jezelf en je gezin op een strak schema  Abonnement voor de sportschool, waarbij je inzet op drie keer per week trainen (liefst zelfs nog wat vaker). Meer bewegen met de kinderen dus worden er wandelingen ingepland.  Jullie eten ziet er vooral groen uit en snoep haal je niet meer in huis. Ook de aandacht voor je kinderen en de rustmomenten voor jezelf staan boven aan je to-do lijstje. Nee, jou gaat het wel lukken…toch?

Goede voornemens gestrand

In de praktijk zien we dat veel van onze goede voornemens al snel stranden. We houden er na een tijdje gewoon mee op en verzanden weer in onze oude gewoontes. We gaan weer verder zoals we altijd deden. Met alle frustraties van dien, want niets voelt zo naar als het gevoel hebben dat je hebt gefaald en dat je het niet kunt.

Er is niets zo lastig als je gewoontes veranderen. We willen vaak zo heel erg graag. Zo graag dat we vaak te hard van stapel lopen. Teveel willen bereiken. Te hard ons best doen. Onrealistische manieren bedenken om ons doel te behalen. Onrealistische doelen stellen ook. Wil je echt je gewoontes veranderen dan is het goed om een echt doelgericht plan van aanpak te maken. Om realistische doelen te stellen die je kunt behalen. Ook moet je weten wat je op de moeilijke momenten gaat doen. Maak het haalbaar.Anders leren kijken naar eten, dat is Spruitjes en Zo!

  • Als je meer wilt beweging is dat natuurlijk goed. Kijk eens naar wat jullie nu doen aan beweging en ga dan kijken naar welke mogelijkheden er zijn. Als jullie nu nooit wandelen is eens per week een flinke wandeling al een goede stap.
  • Misschien pak je nu vaak de auto, maar heel veel dingen kunnen prima op de fiets ook met kinderen.
  • Nemen je kinderen koeken mee naar school vervang die dan voor fruit of groente snacks.
  • Hetzelfde geldt voor pakjes drinken. Gaan die mee naar school verander dat dan ook. Koop een mooie bidon voor ze en vul deze dagelijks met water.
  • Wil je alle dagen gezond eten dan moet je goed gaan plannen. Maak een lijstje en haal gericht boodschappen.
  • Tijd met je kinderen is belangrijk, maar het gaat daarbij om kwaliteit niet perse om heel veel tijd. Besteed eens per dag 15 minuten volledige aandacht aan je kind. Echt contact maken en 15 minuten samen. Een spelletje, een leuk gesprek, voorlezen.

Het lijkt misschien alsof deze kleine dingen geen invloed hebben. Dat komt omdat je net als veel anderen gewend bent het groots aan te pakken. Het alles moet anders idee. Maar je zal zien dat kleine stapjes wel effect hebben en vaak meer dan je denkt. Bovendien, en dat is heel erg prettig zijn ze haalbaar.

Lukt het jullie niet om het vol te houden en neemt de waan van de dag jullie leven vaak weer over. Neem dan contact op met een kindereetcoach van Spruitjes en Zo!zij kunnen jullie echt helpen om meer structuur en ritme te creëren binnen jullie gezin. Gewoontes veranderen kost tijd en soms helpt een stok achter de deur heel goed. Iemand die jou en je kind aanmoedigt en steunt, die je tips geeft en meedenkt.

 

Interessant? Delen met je vrienden ››