Facebook Linkedin Twitter
Jong geleerd voorkomt overgewicht: Jong geleerd voorkomt overgewicht

Als ouder ben je voorbeeld voor je kindJong geleerd voorkomt overgewicht

Een goede relatie met eten opbouwen is heel belangrijk. Veel volwassenen met overgewicht missen die goede gezonde relatie. Zij worstelen met hun eetpatroon. Eten uit stress, frustratie en andere emoties. Hebben last van eetbuien die ze afwisselen met periodes van heel streng zijn, en het is lastig om dan alles anders te moeten gaan doen. Om je gedrag te veranderen. Dagelijks werken de kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! met kinderen die kampen met overgewicht, maar ook met volwassenen die te maken hebben met dat overgewicht.

Aanleren is makkelijker dan afleren zegen ze wel eens, en wij denken dat dit wel klopt. Het is lastig om iets dat je al heel lang doet te moeten veranderen. In je hersenen zijn verbindingen gelegd die heel dik zijn, juist omdat je bepaalde handelingen zo vaak doet. Toen je leerde lopen werd er een verbinding gelegd, deze was uiteraard eerst heel dun maar naar mate jij vaker ging lopen werd deze verbinding dikker en dikker. Tot dat je zo’n dikke verbinding had dat lopen iets werd dat je kan doen zonder er bij na te hoeven denken. Wat dat betreft is het zeker waar, jong geleerd voorkomt overgewicht.

Want je kunt je wel voorstellen dat dit ook bij andere dingen die je doet gebeurt. Een koekje bij de koffie, een zak chips bij de film, altijd patat op zaterdag, frisdrank drinken als je dorst hebt… Maar ook jezelf belonen met eten als je vindt dat je iets goeds hebt gedaan. Of jezelf troosten met snoep als je verdrietig bent, of boos een zak chips weg eten in plaats van het gesprek aan te gaan. De lijst is eindeloos, en het zijn allemaal dingen die automatisme worden als je het maar vaak genoeg doet, om dat dan anders te gaan doen ineens is een hele klus, die beslist niet gemakkelijk is.

Ouder is het voorbeeld

Het beste is dus om van jongs af aan je kind te leren dat gezond eten de voorkeur heeft. Dat gezond je basis is en dat je met de minder gezonde dingen voorzichtig moet omgaan. Dat is lastig, want als ouder heb je natuurlijk ook last van gewoontes die je jezelf hebt aangeleerd.  Je zal dus misschien eerst zelf dingen moeten veranderen om vervolgens het goede voorbeeld te kunnen geven.

Want het goede voorbeeld geven heeft veel meer effect dan iets zeggen. Als je wilt dat je kind meer gaat sporten, moet je zelf laten zien dat sporten leuk is. Als je wilt dat je kind meer fruit eet, moet je zelf ook fruit eten en geen koekje. Als je wilt dat je kind een gezonde relatie met eten opbouwt, moet je zelf ook een gezonde relatie met eten hebben. Heb je die relatie nu (nog) niet, werk er dan aan. Niet alleen voor jezelf, maar zeker voor je kinderen. Ook als overgewicht binnen jullie gezin een rol speelt en het overgewicht niet alleen bij je kind zit maar ook bij jou, is het goed om bij jezelf te beginnen. je kind zal namelijk meegaan in jouw verandering en het leuke is, alle kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! begeleiden ook volwassenen. Dus maak snel een afspraak met een coach bij jou in de buurt en ga samen met je kind werken aan een gezond eetpatroon en een gezond gewicht.

 

 

 

Interessant? Delen met je vrienden ››