Facebook Linkedin Twitter
Kids marketing: Kids marketing

kids marketing Spruitjes en Zo!Kids marketing

De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! vinden het niet kunnen, maar helaas gebeurt het wel. Kids marketing. Welke ouder herkent het niet. Dozen koekjes die worden aangeprezen door bekende tv figuren. Van K3 tot Nijntje en alles dat er tussen zit, ze hebben hun eigen koekjes lijn. Och en niet te vergeten, ook hun eigen toetjes lijn…met een mooi woord noemen we dit dus Kids marketing!

Hoe verleidelijk is het voor kinderen dat K3 die koekjes aanprijst? Of dat Dora staat afgebeeld op een toetje? Producten die voor kinderen dus eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn, of liever gezegd helemaal niet gezond zijn. Natuurlijk een koekje op zijn tijd moet kunnen. Maar vertel eens waarom zou je een drie jarige dreumes een koekje willen geven? Koekjes zijn extra, een lekkernij. Een klein kind is in de groei en heeft voedingsstoffen nodig. Als je het dan al zo nodig vindt om je kind iets extra’s te geven, geef het dan op zijn minst iets waar voedingsstoffen inzitten! Ook voor de wat oudere kinderen geldt dat gezonde voeding voorrang heeft op snoep, en koekjes vallen ons inziens nog steeds onder snoep. En snoep is extra, snoep is iets dat kinderen niet nodig hebben om te groeien.

Voedingsstoffen

Kinderen hebben voedingsstoffen nodig, veel voedingsstoffen. Dat komt omdat ze groeien en groei kost energie, en voeding levert die energie. Gezonde voeding levert goede energie en een extra bonus, namelijk vitamines en mineralen. Koekjes, snoepjes en suikerrijke toetjes leveren dat niet.
Toch staan deze door bekende tv figuren aangeprezen artikelen in de winkel. Natuurlijk, jij bent de baas over wat er in je boodschappenkar komt, geen mens dwingt je om deze producten te kopen. En toch…ze worden verkocht en ook jij bent vast wel eens overstag gegaan. Toch die Dora biscuitjes gekocht. Veel te duur in verhouding met gewone biscuitjes maar ja, je kind wilde ze zo graag. Helemaal gek van Dora en ja, je wilt je kind natuurlijk ook niet teleurstellen. Dus koop je ze toch. Ja, je weet wel dat die koekjes niet gezond zijn voor je kind, teveel suiker en weinig voedingsstoffen. Je weet het wel, maar ach eentje moet kunnen toch? Maar het blijft vaak niet bij eentje, eentje worden er al snel twee.

Taak als ouder

Kids marketing, er is al veel over gezegd en geschreven. Sommige zaken zijn zelfs verboden, maar bedrijven zijn inventief en komen natuurlijk direct met nieuwe manieren om kinderen te overvloed eten lastig voor oudersverleiden. Mag het niet op de tv, dan doen ze het wel via een computerspel. Onze kinderen worden dagelijks aangezet tot het eten van ongezonde voeding. Voor ouders lastig om altijd nee te zeggen. Toch heb je een taak als ouder, jij moet je kind opvoeden. Je kind leren wat goed is en wat minder goed. Je kind voeden zodat het kan groeien. Je kind beschermen tegen ongezonde zaken.
Maar toch, die tv figuren in dat winkelschap. Erg aantrekkelijk voor je kind. Hoe ga je als ouder om met dit soort producten? Hoe voorkom je dat je kind brullend op de winkelvloer ligt en jij zwetend met een rood hoofd de boel staat te sussen.

We geven je en paar tips:

  • Maak duidelijke afspraken met je kind voordat je boodschappen gaat doen.
    Natuurlijk wil je kind wel dat toetje van Dora. Jij niet, of in ieder geval niet iedere dag. Spreek met je kind een dag af waarop het wel mag. Laat je kind bijvoorbeeld voor het weekend zelf een toetje uitkiezen en dan bepaal jij de rest van de week wat er gegeten wordt.
  • Geef je kind een taak in de winkel
    Achter je moeder of vader aanhobbelen in de winkel is niet zo leuk. Heb je als kind een taak dan wordt het interessanter. Maak een lijstje met boodschappen die je kind kan opzoeken, eventueel met plaatjes erbij. Zo wordt boodschappen doen leuk.
  • Bedenk wel dat als je eenmaal toegeeft, je kind de volgende keer op dezelfde wijze te werk zal gaan.
    Een huilend kind is moeilijk te weerstaan, als ouder heb je dan weleens de neiging om toe te geven. Niet doen. Je kind leert op die manier namelijk dat huilen helpt in het krijgen van je zin. Hoe moeilijk het ook is, nee is nee en blijft nee.
  • Kies een goed tijdstip om boodschappen te doen.
    Is je kind moe, dan is het eigenlijk geen goed tijdstip om boodschappen te gaan doen. Dat geldt ook voor honger. Heeft je kind een lege maag dan zal dat zeker in een winkel vol eten een probleem op leveren.

De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! weten hoe lastig het is om nee te zeggen tegen je kind. Merk jij dat je dit ook erg lastig vindt en wil je dit graag veranderen dan kunnen de kindereetcoaches je hierbij helpen. Kom eens langs voor een afspraak.

Interessant? Delen met je vrienden ››