Facebook Linkedin Twitter
Kinderen en het bord leegeten: Kinderen en het bord leegeten

kinderen en het bord leeg eten Spruitjes en Zo!Kinderen en het bord leegeten

Moet mijn kind het bord leeg eten? Die vraag krijgen de kindereetcaoches van Spruitjes en Zo! vaak van ouders. Goed om daar eens over na te denken. Hoe gaat dat bij jou thuis eigenlijk? Verlang jij van je kind dat het zijn bord leeg eet? Of laat je je kind zelf bepalen hoeveel het eet?

Kinderen hebben van nature een goed werkend honger- en verzadigingsgevoel. Dat houdt in dat ze zelf heel goed kunnen aanvoelen of ze honger hebben, maar ook of ze al genoeg hebben gehad. Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat kinderen die verplicht hun bord leeg moeten eten, op latere leeftijd een hogere BMI hebben (zwaarder zijn) dan kinderen die niet op hoefden te eten wat werd opgeschept.

Een van de verklaringen daarvoor is dat het verzadigingsgevoel minder goed werkt, als je keer op keer meer eet dan je eigenlijk nodig hebt. Als je als kind altijd je bord leeg moest eten, is de kans dus erg groot dat je op latere leeftijd een minder goed werkend verzadigingsgevoel hebt. Als gevolg eet je dan vaak grotere porties dan je lijf nodig heeft en wordt je uiteindelijk te zwaar.

Nu hoor ik je denken “ja, maar als ik hem zijn gang laat gaan dan eet hij bijna niets en vraagt een kwartier later om wat lekkers”. Het is uiteraard wel belangrijk om duidelijke regels te hebben rond het eten. Hierbij een paar richtlijnen:

Kinderen en het bord moet leeg: richtlijnenbord leeg eten kinderen Spruitjes en Zo!

  • Kleine kinderen zitten erg snel vol, dus schep ook echt kleine porties op. Liefst hoeveelheden waarvan je weet dat ze op gaan. Een 2e keer op mogen scheppen is voor je kind echt prettiger dan tegen heug en meug de eerste portie op moeten eten.
  • Geef bij voorkeur geen glas drinken net voor het eten. Dat zorgt tijdelijk voor een vol gevoel, waardoor je kind minder trek heeft. Maar het vult natuurlijk niet echt, dus een half uur later kan je kind dan gewoon weer aangeven trek te hebben.
  • Zegt je kind dat het vol zit, terwijl hij pas een paar happen op heeft? Zeg dan niet dat hij echt niet vol kan zitten. Het is belangrijk dat kinderen van jongs af aan leren luisteren naar hun lijf. Als jij als ouder dan zegt dat hij geen gelijk kan hebben, geeft dat een knauw in het zelfvertrouwen en het roept meteen weerstand op. Daarbij kun jij niet weten of hij vol zit. Het gaat om zijn gevoel. Zeg liever “goh, dan zit je vandaag snel vol lieverd”. Geef ook meteen duidelijk aan dat als hij nu vol zit, hij dus niet over een kwartier weer wat anders te eten krijgt. Vol is immers vol. Een uur later mag hij best een stuk fruit of een bakje yoghurt, als dat onderdeel is van jullie dagelijkse routine.
  • Wees consequent in je “eet-regels”. Kinderen mogen dan een heel goed werkend honger- en verzadigingsgevoel hebben, ze zijn ook slim en kunnen je leuk manipuleren… Als ze iets lekker vinden, eten ze er over het algemeen uiteraard meer van, dan wanneer er iets op tafel staat waar ze niet zoveel aan vinden. Staat er andijvie op het menu en houdt je kind daar niet van? Dan zal het al snel zeggen dat het niet zo’n honger heeft. Prima, dan eet je kind vandaag maar wat minder. Maar de regels blijven staan. Dus niets anders te eten geven. Laat je vooral niet verleiden tot complete maaltijden als tosti’s of sneetjes brood i.p.v. wat jij had gekookt. Jij bepaald wat er wordt gegeten, wanneer en waar en je kind is de baas over hoeveel hij eet.

Heb jij als ouder vragen over het eetgedrag bij jullie thuis, of loop je vast en heb je al van alles uitgeprobeerd maar wil jouw kind niet eten. Of is de sfeer aan tafel inmiddels diep bedroevend en wil je dit heel graag veranderen. Neem gerust contact top. De kindereetcaoches van Spruitjes en Zo! kunnen je ook op dit gebied helpen en advies geven.

Interessant? Delen met je vrienden ››