Facebook Linkedin Twitter
Kinderen en snoep tijdens Cito toets

Kinderen en snoep tijdens Cito toets

Rond deze tijd van het jaar is het voor veel achtste-groepers weer tijd voor de CITO toetsen. Een serie toetsen die belangrijk zijn omdat ze niet alleen toetsen wat het kind in kwestie allemaal kan, maar er ook een oordeel aanhangt. Namelijk, naar welk type onderwijs de scholier toe kan. Dus zijn die toetsen best wel een beetje belangrijk.

Kinderen en snoep mee naar Cito toets

snoepen en sint maartenVeel scholen vinden het dan ook van belang dat de kinderen ontspannen aan de toetsen beginnen. Niet teveel druk op de kinderen leggen en het vooral leuk en gezellig houden. En dus mogen ze snoep meenemen, om de toetsen een beetje op te leuken…

Snoep bevat suiker, suiker geeft energie. Maar, het gaat om tijdelijke energie. Suiker geeft een korte piek en daarna zakt het weer weg. En je energie dus ook. En dat terwijl de kinderen lange toetsen moeten maken en dus lang energie nodig hebben. Veel beter is het dus om eens te gaan kijken naar voeding die lang energie geeft.

Gezonde alternatieven

Volkoren boterhammen bevatten vezels en die vezels geven je een vol gevoel, bovendien geven ze lang energie. Belangrijk dus om je kind een goed ontbijt te geven met lekkere volkoren boterhammen voordat het naar school gaat en de toetsen moet maken. Is je kind erg zenuwachtig voor de toetsen en is eten een probleem. Geef dan een bordje Brinta of havermout, dat eet misschien iets gemakkelijker en ook daar zit voldoende energie in.

Mee naar school gaat in ieder geval een bidon of flesje water. Water is belangrijk om je alert te houden. Het is fris en houdt je kind ook lekker fris. Geen suikerhoudende drankjes meegeven, want daar zit weer die suikers in die je kind alleen maar uitputten op den duur. Dus ook geen energiedrankjes, omdat ze zo goed zouden zijn. Water is echt het beste.22511573_xl

Noten leveren goede vetten en juist die vetten zijn goed voor je hersenen. Wat noten om te snoepen kunnen dus prima. Combineer het met wat gedroogd fruit, als abrikozen, ook daar zitten weer die goede vezels in en die geven je kind weer lang energie. Ook volkoren koeken mogen best en wat dacht je van een banaan. Een bakje rauwkost om van te snaaien is ook een goed idee. Ook daar zitten vezels in.

Andere tips

Zorg daarnaast voor een goede warme maaltijd als avondeten. Veel groentes, klein stukje mager vlees, kip of vis en aardappelen, volkoren pasta of zilvervliesrijst. En zorg ervoor dat je kind voldoende nachtrust krijgt, dus op tijd naar bed.

En als laatste tip. Laat je kind na de toetsen op school lekker buiten spelen.

Dat waren onze tips, maar misschien heb jij er ook nog wel een paar. Of wellicht wil je gewoon je ervaringen met andere ouders delen. Dat kan hieronder. laat gerust een reactie achter.

Interessant? Delen met je vrienden ››