Facebook Linkedin Twitter
kinderen met overgewicht, gezond lunchen: Kinderen met overgewicht, gezond lunchen

Kinderen met overgewicht, gezond lunchen

Er komt een moment dan verlaat je kind de basisschool. Een nieuwe periode breekt aan, een hele nieuwe school. De brugklas. Niet meer de oudste zijn van de hele school, maar de jongste. Nieuwe klasgenoten, nieuwe leraren, nieuwe vakken, soms even wennen. Soms ook even wennen aan hele dagen les, en niet meer tussen de middag gezellig thuis een boterhammetje eten. Dat betekent dus, lunch meenemen.

Zo’n lunch meenemen is wel even plannen van te voren. Wat moet er mee, wat is na een paar uur in je tas nog lekker? Wist je trouwens dat er tegenwoordig broodtrommels bestaan met “ingebouwd” koelelement! Super handig, want dan blijft je eten lekker fris. De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! geven je tips voor een gezonde lunch:

Waar moet een gezonde lunch uit bestaan?

Als je kind hele dagen op school zit, heeft het voldoende energie nodig om die dag door te komen. Belangrijk dus om ervoor te zorgen dat de lunch voldoende energie levert. Zorg er altijd voor dat er iets van groente mee gaat in de trommel. Groente levert veel voedingsstoffen op en bevat ook nog eens veel vezels waardoor het lekker goed vult. Dat is belangrijk, want een rammelende maag in de klas is niet prettig. Groente kan prima rauw worden meegegeven, denk aan tomaatjes, paprika, komkommer ect. Ook fruit is aan te raden, zeker als tussendoortje.

Water!

water bij overgewichtOok iets te drinken is handig als je hele dagen met je neus in de boeken moet zitten. Kies voor een flesje of bidon water. Water is lekker fris en houdt je ook fris. Bovendien kan je het flesje of je bidon vaker vullen nadat het leeg is. Op veel scholen is het ook mogelijk om koffie of thee te halen. Prima, maar ga wel voor een kopje zonder suiker.

Wil ik niet!

Kinderen willen (helaas) niet altijd dat wat hun ouders willen. Zeker pubers verzetten zich nogal eens tegen het ouderlijk gezag. Dat is voor ouders natuurlijk niet altijd handig. Willen je kinderen beslist geen fruit meenemen naar school, omdat “niemand dat doet en het super stom is….” Bedenk dan dat het fruit ook thuis kan worden gegeten en ga samen met je kind op zoek naar een gezond alternatief, dat wel mee kan naar school. Wil je kind helemaal geen brood mee, dan is het tijd voor een goed gesprek. Leg uit dat je iedere dag eten nodig hebt, dat eten onze brandstof is. Mocht je er samen niet uitkomen, schakel dan de hulp in van een kindereetcoach van Spruitjes en Zo! want ook voor dit soort problemen bieden wij hulp!

Bedenk, vreemde ogen dwingen. Als jij als ouder er bovenop zit, is de kans groot dat dit bij je kind alleen maar weerstand oplevert. Maar als wij met je kind in gesprek gaan… Precies, dan is het ineens een ander verhaal. Niet altijd is een heel traject een noodzakelijke stap, soms zijn een aantal gesprekken of zelfs een enkel gesprek al voldoende om verder te kunnen. Dus aarzel niet en neem gerust contact met ons op.

Interessant? Delen met je vrienden ››