Facebook Linkedin Twitter
Kinderen met overgewicht snoepen fruit: Kinderen met overgewicht snoepen fruit

Kinderen met overgewicht snoepen fruit

kinderen met overgewichtKinderen met overgewicht snoepen fruit, dat klint alsof de kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! vinden dat kinderen met overgewicht nooit mogen snoepen en alleen maar fruit mogen. Dat is niet waar! Ook kinderen met overgewicht mogen echt wel af en toe een snoepje. Maar fruit eten is wel slim, zeker als je wilt afvallen en fruit is lekker. Daarom willen de kindereetcoaches kinderen graag aan het fruit hebben. Het is lekker, het is zoet, het heeft leuke vormen en het is nog gezond ook. De meeste kinderen zijn er dol op. Wat dat betreft heeft de natuur het goed geregeld, en je mag er maar liefst twee tot drie keer per dag van snoepen.

Fruit is gezond

Vruchten zijn gezond, we zeiden het al. Dat komt omdat het boordevol zit met belangrijke voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Al deze stoffen helpen ons om gezond te blijven. Het verhoogt onze weerstand, en dat is prettig want hoe beter je weerstand hoe minder vatbaar je bent voor ziektes. Maar vruchten bevatten ook suiker, en daarom is het advies dus twee tot drie per dag en niet meer. En het is lekker!

Ouders vragen vaak aan hun kinderen “Wil je wat lekkers?” en dan bedoelen ze vak snoep of koek. Snacks en andere minder gezonde producten. Die noemen we lekkers en daarmee geef je kinderen een signaal. Namelijk dat die zaken lekker zijn en al het ander dus niet… Niet echt handig als we willen dat onze kinderen meer gezond gaan eten. Noem fruit eens lekker, wil je een lekkere banaan?  En benoem snoep gewoon bij naam. Wil je een snoepje?

Fruit moet je eten

De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! hebben nog een tip voor je. Fruit moet je eten en niet drinken. Omdat vruchten suiker bevatten en je voor een glas sap meerdere stukken nodig hebt, is het verstandig om fruit te eten en niet te drinken. Dit omdat je met een glas sap, waar dus vaak meer dan één stuk fruit in zit, vaak veel suiker binnen krijgt. Bovendien vult een vrucht beter dan een glas sap. Zeker bij kinderen met overgewicht maar eigenlijk bij alle kinderen zou je sapjes beter laten staan.

Fruitsoorten

Alle vruchten zijn goed. Er zijn zo veel verschillende soorten en er dus zo veel keuze, en alles mag. Vers is natuurlijk het beste maar diepvriesfruit mag ook, dat is lekker in de yoghurt. Er is ook fruit in blik maar daar moet je wel mee uitkijken, vaak is hier siroop aan toegevoegd en dit bevat weer heel veel suiker. Wel bestaan er blikken met vruchten op sap, deze kunnen wel omdat hier verder geen suiker aan is toe gevoegd.

Fruit om mee te nemenfruit en kinderen met overgewicht

Vruchten zijn handig mee te nemen, naar school of het werk. Daarom is het dus ook ideaal als tussendoortje in de pauze. Lekker een appel of een banaan, maar een bakje druiven of kersen kan natuurlijk ook. Maar zoals we al zeiden, het mag altijd (nou ja twee tot drie keer per dag dan), alle soorten. Dus geniet er lekker van.

Is jouw kind geen grote fruit eter, is gezond eten sowieso niet watje kind doet en heeft dit tot overgewicht geleid. Neem contact op met een kindereetcoach van Spruitjes en Zo! Wij werken samen met jou en je kind op een kindvriendelijke manier naar een gezond gewicht.

Interessant? Delen met je vrienden ››