Facebook Linkedin Twitter
Kinderen, overgewicht en ijsjes

Kinderen, overgewicht en ijsjesijsjes

Nu we richting de zomer gaan komen de ijsjes ook weer in zicht. Wie houdt er nou niet van deze ijskoude lekkernij. Een ijsje gaat er bij kinderen altijd wel in. Toch is het slim om even naar die ijsjes te kijken. Zeker als een kind al overgewicht heeft is het verstandig om zorgvuldig om te gaan met de extra’s, en ijsjes behoren tot de groep extra’s.

Kinderen met overgewicht mogen uiteraard ook af en toe iets te snoepen, echter dit moet wel beperkt worden. Overigens geldt dit ook voor kinderen die geen overgewicht ervaren. Snoep is extra en mag beperkt.

IJsjes en overgewicht

Er zijn diverse soorten ijsco’s. Van waterijs tot roomijs en alles dat er tussen zit. De keuze is enorm en de verleiding dus ook. Het is goed om eens naar al die ijsjes te kijken, wat is een slimme keus op dit gebied. Er zijn ijsjes die net zoveel calorieën bevatten als een complete lunch voor kinderen. Als je je kind aan het eind van de middag zo’n ijsco geeft moet je niet raar op staan te kijken als ze het avondeten laten staan. Ze hebben simpelweg geen honger omdat ze nog vol zitten van het ijs.

IJs is snoep en bevat vaak veel suiker en in bepaalde gevallen ook veel vet. Kinderen in de groei hebben voedingsstoffen nodig, zorg er dus voor dat de gezonde voeding voorrang heeft. Een ijsje is een extraatje. Het hoort niet bij je basis voeding.

Calorieën en overgewicht

ijsOp de foto kun je heel goed zien hoeveel calorieën de ijsjes bevatten. De waterijsjes scoren lager en zijn dus voor kinderen een prima keuze. Geef hierin trouwens zelf als ouder het goede voorbeeld. Kies zelf ook voor een ijsje dat minder calorieën bevat en laat de echt grote ijsco’s staan, die zijn echt voor uitzonderingen. Zo kun je bijvoorbeeld afspreken dat je op vakantie door de weeks voor de waterijsjes gaat, maar eens per week in het weekend een grote mag. Zo geniet je kind (en jij ook)toch van ijs maar beperk je de extra calorie inname.

Kinderen met overgewicht moeten nu eenmaal oppassen met de extraatjes. Juist zij hebben goede en gezonde voeding nodig. Toch kan een waterijsje af en toe best. Thuis kun je ook gezond ijs maken van vers fruit en bijvoorbeeld kokoswater, of fruit en yoghurt. Op die manier krijgt een kind ook nog voedingsstoffen binnen, maar heeft het wel het gevoel iets lekkers te mogen.

Kortom, ijs is een heerlijke traktatie in de zomer. Zelf maken is verstandig en gezonder. Wil je toch af en toe een ijsje kopen, ga dan voor de varianten met de minste calorieën en geniet daar van. Beperk de grote calorierijke ijsco’s.

Interessant? Delen met je vrienden ››