Facebook Linkedin Twitter
Kleur…een feest for Kids!

Kleur een feest voor kids!

collage van diverse groenteWe roepen het bij Spruitjes en Zo! al een poosje: “Eet meer kleur!” Want kleuren brengen vrolijkheid en maken eten leuk. Maar behalve vrolijk en leuk wordt je maaltijd er ook gezonder door. Iedere kleur doet namelijk iets voor je lichaam. Zo is de ene kleur goed voor je ogen en de andere kleur goed voor je bloedvaten. Maar eigenlijk zijn alle kleuren goed.

Kleur helpt bij afvallen

Voor kinderen met overgewicht zijn al die kleuren ook belangrijk want het eten van veel groente is goed als je wilt afvallen. Groente bevat naast veel vitamines en mineralen ook weinig calorieën en dat is prettig als je wilt afvallen! Want minder calorieën betekent minder gewicht. Bovendien is het natuurlijk ook zo dat als je maag vol zit met gezonde groenten en geen plek meer is voor snoep. En dat ze goed vullen die groentes dat is een feit, dat komt door de vezels die ze bevatten. Vezels geven je een vol gevoel en zorgen ervoor dat je maag lekker lang gevuld blijft.

Eet meer kleur!

Om verschillende kleuren op je bord te krijgen kan je proberen om iedere dag 5 verschillende kleuren groente en fruit te eten. Een leuke opdracht die nog niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Immers veel groentes hebben dezelfde kleur en het gaat echt om verschillende kleuren. We zetten even wat groentes en fruitsoorten voor je op een rij:

  • geel: bananen, mais, gele paprika
  • rood: bietjes, aardbeien, rode paprika, radijsjes
  • groen: sperziebonen, andijvie, spinazie, groene paprika, boerenkool
  • wit: bloemkool, witte kool, zuurkool, prei, ui , knoflook
  • bruin: bruine bonen, Kapucijners, pure chocolade

Let op! Pure chocolade betekent echt puur, dus 70% of meer cacao en heel beperkt. Een klein stukje bij de thee mag af en toe. Maar pas op, want chocolade is erg vet en bevat om die reden dus ook veel calorieën. Eet er dus niet teveel van. Varieer met kleur en ….

 Eet meer kleur!

Interessant? Delen met je vrienden ››