Facebook Linkedin Twitter
De nieuwe schijf van 5

De nieuwe schijf van 5

Schijf-van-Vijf-vaknamenHet zal niemand ontgaan zijn, het Voedingscentrum heeft een nieuwe schijf van 5 uitgebracht. De nieuwe is hipper qua uitstraling en doet moderner aan. Maar dat is de buitenkant, hoe staat het met de adviezen?

De adviezen zijn hier en daar iets aangepast. Zo is de aanbevolen hoeveelheid voor groente van 200 gram naar 250 gram opgeschroefd.  Andere nieuwe adviezen zijn: wekelijks peulvruchten, dagelijks een handje noten, gefilterde koffie in plaats van ongefilterde koffie, dagelijks drie koppen zwarte of groene thee en geen twee keer vis meer per week, maar één keer. Een andere belangrijke aanpassing is dat we vruchtensap niet meer aanraden als vervanger van fruit.

Laten we de nieuwe adviezen eens nader bekijken:

  • Groentes: Groentes zijn een belangrijke leverancier van vitamines en mineralen en dus heel belangrijk voor je. Per dag dus 250 gram. Best veel als je bedenkt dat veel mensen die 200 gram nog niet eens haalden. Toch is het mogelijk, ook voor jou en ook voor je kind. Voeg extra groentes toe aan de lunch, iedere dag weer. Denk aan rauwkost, maar ook aan soep of een salade. Snacken tussendoor kan je ook van groentes, rauwkost is een heerlijk tussendoortje. Ook voor kinderen is rauwkost een prima tussendoortje, kleine snacktomaatjes, komkommer of snoeppaprika’s.  Door de hoeveelheid te verspreiden over de hele dag haal je die 250 gram echt makkelijk.
  • Wekelijks peulvruchten: Peulvruchten zijn een goede bron van eiwitten en vezels. Ze zijn vetarm en tevens een bron van mineralen en vitamine B. Denk aan tuinbonen, witte- of bruine bonen, kapucijners, linzen, kidneybonen en bijvoorbeeld kikkererwten. Je kunt er heerlijke gerechten mee maken, denk aan chili con carne of bijvoorbeeld een linzensoep, of wat dacht je van een kikkerwtensalade. Mogelijkheden genoeg dus.
  • Dagelijks een handje noten: Noten zijn rijk aan goede vetten, en ze zijn een bron van vitamine E. Noten zijn natuurlijk heerlijk als tussendoortje, een handje (eetlepel) per keer is voldoende. Maar noten kunnen ook bij je ontbijt, door de yoghurt of kwark, en wat dacht je van noten in je salade. Zelfs in je warme maaltijd zijn noten heerlijk. Overigens tellen notenpasta en pindakaas ook mee. Met kleine kinderen is het natuurlijk oppassen met noten. Meestal zijn kinderen vanaf een jaar of 5 wel in staat om noten te kunnen eten. Tot die tijd kan de notenpasta prima, mits je kind natuurlijk niet allergisch is voor pinda’s/noten.
  • Gefilterde koffie in plaats van ongefilterd: Koffie bestaat in vele soorten. In sommige soorten zit meer van het stofje cafestol. Cafestol verhoogt het LDL-cholesterol. Een teveel aan LDL-cholesterol in je bloed blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergoot de kans op bijvoorbeeld een hartaanval of beroerte. Hoe beter de koffie is gefilterd, hoe minder cafestol erin zit. Vanwege het hoge cafestolgehalte staan koffie gezet met een cafetière en kookkoffie niet in de schijf van 5 (bron Voedingscentrum) Voor kinderen geldt dat koffie cafeïne bevat en daarom wordt afgeraden voor jonge kinderen. Voor kinderen onder de 13 geldt het advies geen koffie te nemen en voor jongeren tussen de 13 en de 18 jaar maximaal 1 kopje, vanwege de cafeïne.
  • Dagelijks drie koppen zwarte of groene thee: Zwarte thee en groene thee verlagen de bloeddruk en verkleinen daarmee de kans op een beroerte. Met 3 koppen thee per dag heb je al voordeel. Vandaar het advies. Niet moeilijk, want een kopje thee is altijd lekker toch?! Kinderen kunnen prima thee drinken, eventueel afgekoeld. Leer je kind dit dus zeker aan.
  • Niet 2x maar 1x per week vette vis: De vetzuren in vis (omega-3-vetzuren) beschermen tegen hart- en vaatziekten. Het advies is daarom om 1 keer per week vis te eten. Met name vette vis bevat veel gunstige vetzuren. Denk hierbij aan zalm, haring, makreel of sardines. Het maakt niet uit of je verse vis gebruikt of vis uit diepvries of blik. Voor kinderen geldt dat zij de goede vetten hard nodig hebben. Hun hersenen zijn volop in ontwikkeling en de juiste vetten dragen zeker ten goede bij.
  • Geen vruchtensap: Fruit kun je beter eten dan drinken, vandaar dit advies. Door het eten van fruit krijg je ook de zo belangrijke vezels binnen, drinken geeft die vezels helaas niet. tevens bevat fruit suiker, eet je een sinaasappel dan krijg je de suikers binnen van 1 sinaasappel. Drink je een glas sinaasappelsap, dan krijg je de suikers binnen van misschien wel 3 of zelfs 4 sinaasappelen. Een stuk meer dus. Leer kinderen fruit eten en water drinken!afvallen zwolle

Mocht je nog meer willen weten over de schijf van 5 dan raad ik je aan om op de site van het voedingscentrum te kijken. Uiteraard kun je ook bij Spruitjes en Zo! een afspraak maken om meer te weten te komen over gezonde voeding. Laat eens een voedingsanalyse maken van je kind, zodat je als ouder precies weet of je kind voldoende voeding krijgt.

Interessant? Delen met je vrienden ››