Facebook Linkedin Twitter
Ontbijten is belangrijk

Ontbijten is belangrijk

Je ontbijt is de start van je dag en daarom een belangrijk eetmoment. Na een lange nacht niets eten is je lichaam weer toe aan nieuwe brandstof. Belangrijk dus om ervoor te zorgen dat je lichaam die brandstof ook echt krijgt.

Een ontbijt moet voedzaam zijn en vol voedingsstoffen zitten. Een goed ontbijt levert je voldoende energie om de hele ochtend lekker door te kunnen. Je hebt dan geen zin in snacks en snoep maar hebt voldoende aan een stukje fruit tussendoor. Lekker want dat scheelt natuurlijk wel.

Een gezond ontbijt

Maar wat is nou een gezond ontbijt en hoe zit het met de variatie.  Laten we eerst eens kijken naar de voorwaarden voor een gezond ontbijt.  Maak je ontbijt gezond en zorg ervoor dat de volgende zaken zijn verwerkt in je ontbijt:

  • Vocht
  • Vezels
  • Eiwit
  • Fruit
  • Variatie

 

Even kort:

  • Vocht, neem ’s ochtends altijd iets te drinken. Liefst even een glas water
  • Vezels, deze vullen goed en geven je dus een vol gevoel. Denk aan volkoren boterhammen, Brinta, havermout of bijvoorbeeld muesli.
  • Eiwitten, ook deze vullen goed en geven je een vol gevoel. Dat is handig want dan heb je voorlopig ook geen behoefte aan eten en kun je het dus goed volhouden tot je volgende maaltijd. Denk aan een beker (karne)melk, een bakje kwark of yoghurt, een plakje kipfilet of kaas op brood.
  • Fruit, altijd goed dus ook in de ochtend bij je ontbijt. Voordeel, als je nu al een stuk fruit eet hoef je de rest van de dag nog maar eentje. Fijn als je niet zo’n grote fruit-eter bent.

Breng variatie in je ontbijt

Je zag het al staan variatie is een onderdeel van je ontbijt. Daarbij hanteren we bij Spruitjes en Zo! de regel van 3x. Dat betekent dat je best 3x hetzelfde soort ontbijt mag nemen maar niet vaker, na 3x is het slim om eens wat anders te kiezen. Wissel je ontbijt af, kies de ene keer voor volkoren boterhammen, de andere keer voor roggebrood of mueslibrood. Of neem een keer havermout, of Brinta of een bakje yoghurt met muesli. Kies de ene keer voor een beker melk en de andere keer voor een beker karnemelk of een bakje kwark. Wat er wel iedere keer bij je ontbijt zit is een stuk fruit. Altijd de zon op je bord aan de start van je dag, daar word je toch vrolijk van?!

Kortom: Je ontbijt, die wil je niet kwijt!

Interessant? Delen met je vrienden ››

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *