Facebook Linkedin Twitter
Overgewicht kinderen en de Kerstdagen

Overgewicht kinderen en de Kerstdagen

Natuurlijk zijn de kerstdagen dagen om naar uit te zien. Maar voor sommigen is dat toch net even anders. Want is er sprake van overgewicht bij jou of je kinderen dan kunnen die kerstdagen is zijn war je behoorlijk tegenop ziet. Veel eten, veel fout eten misschien ook wel. Aankomen qua gewicht, terwijl je eigenlijk natuurlijk liever wilt afvallen. Ook voor kinderen met overgewicht zijn deze dagen lastig, zeker ook voor hun ouders. Als ouder wil je graag het beste voor je kind, en dat beste is niet altijd dat wat je kind graag wil. Extra snoep, snacks en andere lekkernijen, de winkels liggen er vol mee. Maar eigenlijk wil jij niet dat jouw kind al dat lekkers gaat eten, want er speelt al overgewicht en dat moet natuurlijk niet meer worden. Of je wilt gewoon sowieso niet dat je kind al die suikers binnenkrijgt. Wat dan? Hoe kom je gezond en leuk, vooral wel leuk! die feestdagen door?

Kerstdagen en vakantie

Nog even aftellen en dan is het weer zo ver, kerst! En, laten we dat niet vergeten voor velen van ons vakantie. Zeker voor alle kinderen die heerlijk twee weken niet naar school hoeven. Vakantie betekent altijd een ander ritme. Voor ons eetpatroon kan dat wel lastig zijn. Later je bed uit, betekent ook later eten. Op zich hoeft dat natuurlijk helemaal geen probleem te zijn, maar zorg er wel voor dat je kind alle voeding die het moet hebben ook binnen krijgt. Vergeet dus niet het fruit en bied ook in de vakantie die extra groente aan.
Juist in de vakantie is er vaak wat meer tijd. Leuk om samen met je kind de keuken in te duiken om samen een nieuw recept uit te proberen.kerstdagen

Kerstdagen en overgewicht

Ook de kerstdagen zelf staan vaak in het teken van eten, vaak overvloedig eten. Probeer ook met de kerstdagen op te letten met wat je eet. Natuurlijk mag het allemaal net even iets luxer en uitgebreider dan normaal. Maar overdrijf niet. Teveel is namelijk helemaal niet prettig. Wie herkent dat overvolle gevoel niet na een overweldigend kerstdiner…teveel gehad! Bovendien, wie wil er na de kerst een hoger getal op de weegschaal zien staan? Niemand toch!

Overgewicht voorkomen bij het Gourmetten

Bij veel families met kinderen komt het gourmetstel weer op tafel deze kerst. Leuk en gemakkelijk, want iedereen bakt zijn eigen eten. Een mooie regel bij het gourmetten is: Of je bakt, of je eet! Veel mensen leggen terwijl ze eten alweer iets op de bakplaat, op die manier eet je vrijwel constant. Door “of je bakt of je eet “in te stellen, voorkom je dit.
Zorg voor mager vlees, of kies eens voor vis of vegetarische producten. Natuurlijk zet je ook lekker veel groentes op tafel, denk aan rauwkost maar ook aan een salade bijvoorbeeld. En het stokbrood is natuurlijk wel meergranen of nog liever volkoren. En bedenk, rode sausjes hebben de voorkeur op de witte. Zo kan gourmetten een stuk gezonder dan je misschien gewend was. En voorkom je aankomen. Afvallen tijdens de kerstdagen is erg lastig, streef daar dan ook niet naar. Maar op gewicht blijven kan echt! Juist door rustig aan te doen en te kiezen voor gezond.

Bewegen voorkomt overgewicht

De kerstdagen zijn natuurlijk het moment om gezellig samen te bewegen. Ga heerlijk met de kinderen het bos in en maak een lekkere wandeling. Zo compenseer je het extra eten een beetje. En mochten we als verrassing tot eens een witte kerst krijgen, trek dan de slee maar uit de schuur! Lekker met zijn allen ravotten in de sneeuw.kerstdagen Ben je met een grote groep dan zijn er altijd wel een paar mensen die even naar buiten willen om te bewegen.

Fijne feestdagen! Zonder aankomen.

Kerst is het feest van saamhorigheid. Samen zijn is belangrijker dan veel eten. Geniet van elkaar en geniet van het eten, maar houd het beperkt. Fijne feestdagen allemaal!

Laat hieronder je bericht achter. let jij tijdens de kerstdagen op wat je eet, of juist helemaal niet? Of heb je misschien een leuke tip voor de kerstdagen voor anderen? Laat het ons weten.

Interessant? Delen met je vrienden ››