Facebook Linkedin Twitter
Pubers en voeding

Pubers en Voeding

Pubers en voeding. Het lijkt soms wel of het eten niet is aan te slepen. Zeker de jongens in de puberteit lijken nooit genoeg te hebben. Logisch want er gebeurt ook een heleboel in hun lijf en daar hebben ze energie voor nodig. Energie die ze uit voeding moeten halen. Toch heeft de jeugd vaak een voorkeur voor de snacks en het snoepgoed. Zakken chips staan ze te eten bij de uitgang van de supermarkten, pakken koeken en repen chocolade. De gezonde zaken, die slaan ze helaas vaak over.

Toch wil het grootste gedeelte van de jongeren echt wel gezond eten. Zelf geven de jongeren het volgende aan:

  • Ik moet van mijn ouders leren wat gezond is.
  • Als mijn ouders snoepen doe ik het ook.
  • Ongezond is nou eenmaal lekker.

Pubers en voeding, wees het goede voorbeeld

Het is dus vrij duidelijk dat jongeren het goede voorbeeld nodig hebben. Zij moeten van hun ouders leren wat gezond is, en als ouders snoepen dan doe ik het ook. Daar ligt dus een taak voor ons als ouders, wees het goede voorbeeld. Jongeren halen buitenshuis al voldoende snoep en snacks. Samen met vrienden de stad in, naar de supermarkt in de pauze. Ze komen echt niets tekort. Dus zorg thuis voor een gezonde basis en probeer het snoepen en snacken daar echt te beperken. Zorg vooral voor een gezond aanbod en maak het ze een beetje makkelijk. Pubers zijn gemakkelijk, als ze ergens moeite voor moeten doen, laten ze het al snel. Dus maak een bakje fruit voor ze klaar, geef ze een schaaltje rauwkost. Hel ze een handje om gezond eten binnen te krijgen.

Pubers en voeding, laat zien dat gezond lekker is

goede begeleiding jongerenOngezond is nu eenmaal lekker. Van jongs af aan vragen we kinderen; “Wil je wat lekkers?” we bedoelen dan vaak snoep of koek. Dus leggen kinderen al snel de conclusie, snacks en snoep zijn lekker en al het andere dus niet. Draai het om. Gezond wordt lekker. “Wil je een lekker bakje fruit?” of “Wil je lekker wat rauwkost mee naar school?” Snoep benoemen we gewoon. “Wil je een koekje?” Op die manier wordt gezond eten aantrekkelijker.

Gezond eten is belangrijk, het levert veel voedingsstoffen en ook vitamines en mineralen. Pubers hebben al die stoffen hard nodig. Help ze dus een handje en zorg voor een gezonde basis. Geef het goede voorbeeld, lig jij op de bank met een zak chips zal je kind dit ook doen. Maar ga jij regelmatig sporten, eet je gezond en neem je regelmatig fruit en groentes, dan zal je kind dit gedrag ook overnemen. Dus laat zien aan je kinderen dat gezond belangrijk is, en lekker!

Interessant? Delen met je vrienden ››