Facebook Linkedin Twitter
Ritme, regelmaat en rust

Ritme, regelmaat en rust

Het dagelijkse leven is soms hectisch. Binnen een gezin kan dat soms lastig zijn. Ouders moeten werken, kinderen moeten naar school,  er is was, rommel, klusjes en er is vaak te weinig tijd. Och ja, en dan moet iedereen ook nog een gezonde maaltijd hebben. En och ja, die boodschappen…

Iedere ouder zal het waarschijnlijk wel herkennen. Rust is vaak ver te zoeken en ritme en regelmaat zijn alleen woorden die in de Dikke van Dale staan. Je doet je best, maar lijkt toch constant achter de feiten aan te lopen.

Regelmaat belangrijk

Voor je lichaam is ritme, regelmaat en rust heel belangrijk. Je lichaam moet dagelijks presteren. Voor onze pubers die in een belangrijk ontwikkelingsfase zitten betekent dat iedere dag naar school. Leren, opletten, onthouden en laten zien wat je geleerd hebt. Maar ook een bijbaantje naast je schoolwerk, sporten met vrienden, uitgaan en plezier maken. Kortom, een druk leven en dat kost energie. Die energie moeten ze uit voeding halen. Gezonde voeding.

Maar de was stapelt zich lekker op en boodschappen haal je wanneer het nodig is. Wat er in de praktijk vaak op neer komt dat je uit je werk nog snel even de supermarkt in rent en wat spullen bij elkaar zoekt. Ja, je wilt wel gezond eten en dat vind je ook belangrijk, maar eenmaal in de winkel grijp je eigenlijk toch altijd weer naar hetzelfde en helaas zijn dat vaak niet de meest gezonde producten. Het komt ook wel eens voor dat je echt geen puf meer hebt en zelfs de supermarkt laat voor wat het is en patat gaat halen.

Tips voor een lekker ritme en meer regelmaat en rust

Wij geven je tips zodat jij meer ritme, regelmaat en rust kan inbouwen. Niet alleen goed voor je puber, maar zeker ook voor jezelf.

 

  1. Maak een planning: Ja ik weet het, het klinkt suf. Maar het werkt wel, een lijstje als je boodschappen gaat halen. Het geeft je houvast en zorgt ervoor dat je goed voorbereid aan een week kan beginnen. Dus ga er even rustig voor zitten en maak een weekplanning. Wat gaan jullie eten deze week? Schrijf het op, en schrijf vervolgens op welke verse ingrediënten je dan nodig hebt. Check je voorraadkast of je alles aan kruiden en overige spullen hebt staan en vul indien nodig je lijstje aan.
  2. Betrek iedereen bij je planning: Commentaar op eten? Laat ze mee beslissen. Vraag of ze nog ideeën hebben voor het eten de komende week. Iedere ouder weet hoe lastig het is om iedere keer weer te moeten bedenken: ‘Wat eten we vandaag…” Dus doe het samen.
  3. Besteed drukke dagen uit: Het is goed om pubers te leren koken. Tenslotte moeten ze ooit een keer voor zichzelf kunnen zorgen. Koken leer je vooral door het te doen. Op dagen dat jij laat uit je werk komt en je puber eerder thuis is, is het dus niet meer dan logisch dat niet jij maar je puber de maaltijd bereidt.  Dat hoeven geen culinaire hoogstandjes te zijn, maar een makkelijke pasta of aardappelen, groente en vlees moeten haalbaar zijn. Kook eerst een paar keer samen, bijvoorbeeld in het weekend zodat je weet wat je kind kan en je kind er zelf ook vertrouwen in heeft.
  4. Gebruik je diepvries: Uiteraard ben je vaak erg druk, maar er zullen ook ongetwijfeld rustige dagen tussen zitten. Kook op die dagen dan meer dan dat je nodig hebt. Wat je extra kookt kun je in de diepvries stoppen. Of maak op die dag een pan soep die je invriest. Zo heb je op drukke dagen de mogelijkheid om op een voorraadje te kunnen terugvallen. Ook kleine restjes kun je bewaren, genoeg voor een persoon? Meerdere kleine porties samen betekent iedereen wat anders, maar wel allemaal wat gezonds.
  5. Doe het van te voren: Smeer die boterhammen niet ’s ochtends maar alvast de avond ervoor. Of maak het jezelf nog gemakkelijker en smeer eens per week brood en vries in porties in. Zo kan iedereen die een pakketje mee wil deze ’s ochtends uit de vriezer halen. Bijkomend voordeel is dat je brood bevroren is als je het pakt en lekker vers als het is ontdooit.

Plannen helpt!

Door een goede planning te maken en de boodschappen in één keer te halen, hoef je dus niet iedere keer naar die supermarkt. Je hoeft ook niet meer na te denken over de vraag; “Wat eten we vandaag?” Want dat heb je al gedaan. Door regelmatig dubbele porties te maken en een deel in te vriezen heb je op drukke dagen geen gedoe. Je pakt gewoon ’s ochtends iets uit de vriezer en maakt het ’s avonds klaar. Ovenschotels laten zich goed invriezen, maar pastasauzen ook. Hoef je alleen nog maar de pasta te koken. Soep is ook zo’n topper en handig om op voorraad te hebben. Lekker meergranen broodje erbij en het kan prima.  Zo houd jij tijd over en eten jij en je gezin een stuk gezonder.

Interessant? Delen met je vrienden ››