Facebook Linkedin Twitter
Snelle vakantie gerechten

In je vakantie heb je vaak geen zin om uren in de keuken te staan. Oké, samen met je kinderen extra tijd in de keuken doorbrengen om samen te bakken of iets nieuws te maken is wel leuk, dat valt onder quality-time.  Maar de dagelijkse warme maaltijd…dat is een ander verhaal.

Ook vanwege de warmte in de zomer schiet warm eten er nog wel eens bij in. Geen zin, geen puf, geen inspiratie. Toch is het wel belangrijk om gezond te eten, zeker met die warmte. Want warm weer kost energie en onze energie halen we nu eenmaal uit voeding. Bovendien, misschien heb je minder trek maar je lijf heeft wel voedingsstoffen nodig en niet eten…dat betekent vaak op een later tijdstip snoepen en snaaien.

Dus toch even jezelf bij elkaar pakken en de keuken in. Maar gelukkig hoeft gezond eten helemaal niet veel tijd te kosten. We geven je een aantal ideeën ter inspiratie.

  • Salades: Ook een goede maaltijdsalade kan prima als hoofdmaaltijd. Zorg ervoor dat er voldoende voedingsstoffen inzitten. Start als basis met volkoren pasta, zilvervliesrijst of bijvoorbeeld volkoren couscous. Voeg lekker veel groente toe, denk aan sla maar ook allerlei soorten rauwkost kunnen prima. Of gegrilde groentes, ook erg lekker. Vlees kan, kip is ook goed of kies voor een gekookt ei of noten als je liever voor vega gaat. Een dressing op bijvoorbeeld oliebasis maakt het af.
  • Soep: Misschien niet het eerste waar je aan denkt met warm weer maar soep is een mooie lichte maaltijd. En het makkelijke van soep is dat je het heel goed kan invriezen. Dus maak op een dag gewoon drie pannen diverse soepen (broccoli, tomaten, wortel ect.) klaar en vries lekker in. Heb je dan even een keer geen zin in koken dan hoef je het alleen maar op te warmen. Volkoren broodje erbij en helemaal goed.
  • Wraps: Altijd lekker en zo klaar. Kies voor volkoren wraps en beleg ze rijkelijk met groente. Maak iets mat avocado bijvoorbeeld, of kip. Maar ook met vis, bijvoorbeeld zalm smaken ze heerlijk!
  • Roerbakken: Ook een makkelijke en snelle oplossing, roerbakken! Haal een zak voorgesneden roerbakgroente, wat biefstuk-reepjes, kip of vis en kook wat zilvervliesrijst of volkoren pasta. Zo klaar en je hebt toch een gezonde maaltijd op tafel staan.
  • Laat anderen het werk doen: Voor geschilde aardappelen, een potje groente, een zak schoongemaakte sla en een biefstukje op de gril. Veel gemakkelijker kan het niet. Potjes groente zijn een prima alternatief als je een keer niet zo veel zin hebt om van alles schoon te maken. Aangevuld met verse sla en wat rauwkost kan het prima.

Gezond eten is belangrijk. Zeker voor kinderen in de groei. Bedenk dat zij op vakantie vaak extra veel bewegen en dus extra veel energie verbruiken. Belangrijk dus om ervoor te zorgen dat zij voldoende energie en de juiste energie binnen krijgen. Gezond is niet ingewikkeld en er zal tal van makkelijke recepten die en zo klaar zijn, en gezond zijn.  Veel vakantie kook pret!

Interessant? Delen met je vrienden ››