Facebook Linkedin Twitter
sport en voeding: Sport en voeding

Sport en voedingsport goed voor kinderen met overgewicht

Sporten is gezond voor je! Dat is algemeen bewezen en dat vinden ook de kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! Beweging is goed voor je lijf, het kan overgewicht voorkomen. Als er sprake is van overgewicht bij je kind kan sporten ook helpen bij het afvallen en een gezond gewicht behalen. Bovendien ontspant sporten ook. Daar waar veel mensen denken moe te worden van sporten, weet de sporter sport geeft energie. Daarnaast wordt je ook vrolijk van sporten, tijdens het bewegen komt er een stofje in de hersenen vrij dat je vrolijk maakt. Al met al dus een heleboel goede redenen om aan sport te doen.

Toch wordt er teveel stil gezeten. Mensen, zeker kinderen bewegen te weinig en dat is jammer. Want stil zitten is echt niet oké. Je lijf is gemaakt om te bewegen, het biedt zoveel voordelen. Bovendien is het ook gewoon super leuk. Mits je iets kiest dat je leuk vindt natuurlijk. Want sporten omdat het moet is niet leuk en waarschijnlijk houd je het ook niet lang vol.

Voor kinderen is het soms even zoeken welke sport ze willen. Laat ze lekker van alles uitproberen, op die manier komen ze er achter wat ze leuk vinden. Bij de meeste sportclubs mag je vaak wel een proefles nemen of zelfs meerdere. Maak daar zeker gebruik van.

Voeding

Heb je extra voeding nodig als je gaat sporten? Die vraag horen we regelmatig en het antwoordt is meestal nee. Tot 6 uur sporten per week is recreatief en dan hoef je niets extra’s te eten om aan te vullen. Sport jij of je kind meer dan 6 uur dan is het wel aan te raden iets extra’s te eten. Maar denk nou niet dat het om veel gaat, een extra boterham met kaas of een bak kwark is al voldoende.

Na het sporten is het goed om de spieren die hard hebben moeten werken te laten herstellen. Je spieren hebben eiwitten nodig om dat te kunnen, dus een portie zuivel na het sporten is slim. Voor je gaat sporten is het niet handig om een grote maaltijd te nemen, sporten met een volle maag is niet fijn. Het kan zelfs voor kramp zorgen. Maar niets eten is ook niet goed. Je gaat immers iets van je lijf vragen, er moet gepresteerd worden. Eet vooraf een banaan of een muesli bol, deze geven beiden langzaam energie af en je houdt het dus lekker lang vol op deze voedingsmiddelen.

bewegen goed voor jongeren met overgewichtSportdrankjes

Voldoende vocht is belangrijk tijdens het sporten. Sport je een uur of minder dan is vooraf en achteraf drinken voldoende. Maar ben je langer actief dan is het goed om ook tussendoor even wat te drinken. Kies daarbij voor water. Er zijn diverse sportdrankjes op de markt maar deze bevatten vaak veel suiker en dat is niet goed voor je. Zolang je geen topsporter bent is gewoon water echt voldoende.

Sporten is leuk dus ga eens het veld op, of het zwembad in. Sla een balletje op de tennisbaan of klim op een paard. Vaar de plas over met een bootje of trap een bal het doel in. Er zijn zoveel activiteiten dat er altijd wel iets tussen zit dat jij leuk vindt!

Soms zijn kinderen wat lastig om in beweging te krijgen.De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! nemen het stuk beweging altijd mee in hun begeleiding en weten de kinderen vaak wel te motiveren en in actie te zetten. Wat dat betreft dwingen vreemde ogen toch. Maak jij je als ouder zorgen over het gewicht van je kind, neem dan contact op met een van de kindereetcoaches,zij helpen jou en je kind graag naar een gezond gewicht. Dat doen ze op een kindvriendelijke manier, die ook nog eens leuk is.

Interessant? Delen met je vrienden ››