Facebook Linkedin Twitter
Suiker en overgewicht kinderen

Suiker en overgewicht kinderen

We eten met zijn allen teveel suiker. En, als dat voor volwassenen al niet goed is hoe zit het dan met onze kinderen? Laat het duidelijk zijn, teveel suiker is voor kinderen helemaal niet gezond. Het kan voor overgewicht zorgen. In de de winkels liggen de schappen vol met producten speciaal voor kinderen, want kinderen zijn een erg interessante doelgroep voor fabrikanten. Die producten zijn vrijwel allemaal zoet. Dat komt omdat kinderen dat lekker vinden, en daar wordt natuurlijk op ingespeeld. En al die producten bevatten dus veel suiker.

Suiker: slecht of onzin?

Je kunt tegenwoordig niet fatsoenlijk achter je pc zitten of de ene na de andere sugar challenge komt voorbij. Iedereen schijnt je te willen overhalen om vooral geen suiker meer te eten. Suiker is een sluipmoordenaar las ik van de week, en sugar kills you…
Is het echt zo erg?suiker

Toegevoegde suikers

Suiker is iets dat we toevoegen. Dat fabrikanten vooral toevoegen aan onze voeding. We hebben het niet nodig. We hebben koolhydraten nodig, die door het lichaam worden omgezet naar glucose. Denk aan bijvoorbeeld fruit of granen. Suiker zelf hebben we dus niet nodig. Sterker nog, die extra suikers zijn niet goed voor ons en kunnen problemen opleveren als overgewicht.

Maar ondertussen krijgen we met zijn allen wel veel en veel te veel van binnen. Suiker die is toegevoegd aan ons eten. Pakjes voor maaltijden uit de supermarkt, ze worden gretig gebruikt door menig gezin, maar ze staan bol van de suikers. Frisdranken, ook erg lekker gevonden door menigeen, staan ook stijf van de suiker. Koekjes, snacks, snoep…
Per jaar krijgen we meer dan 30 kilo suiker binnen per persoon. Vaak ongemerkt want heel veel van die suikers zitten dus verstopt in onze voeding.

Niet één schuldige

Bij Spruitjes en Zo! zijn we tegen demoniseren van één voedingsstof. Volgens ons is het belangrijk om naar het hele eetpatroon te kijken en niet alleen suiker de schuld te geven van overgewicht. Overgewicht ontstaat als de balans tussen wat erin gaat en wat er wordt verbruikt is verstoord. Een teveel aan calorieën en een tekort aan beweging kan voor overgewicht zorgen. Maar ook teveel verkeerde voeding eten kan bijdragen aan het probleem overgewicht.

Door gezond te gaan eten, meer vers en zelf gemaakt, krijg je er automatisch minder van binnen. Door niet een frisdrank te drinken bij dorst maar voor water of thee te kiezen voorkom je ook dat je meer suikers binnenkrijgt dan je wilt.

Beperk suiker!verleidingen

Het smaakt zoet, en met name kinderen zijn dol op zoet. Door kinderen niet teveel suikers te geven voorkomen we dat ze nog meer suiker en zoet willen. Want dat is het lastige van suiker, als we het eenmaal hebben gehad willen we er steeds meer van hebben. Beperken is dus zeker van groot belang, zeker bij kinderen.

Dat wil niet zeggen dat je nooit suiker mag eten. Als ik een taart bak, voeg ik daar wel suiker aan toe. Immers, ik eet niet iedere dag taart. Suiker is een stof die we in principe niet nodig hebben, zoals gezegd je lichaam heeft voedingsstoffen nodig als bijvoorbeeld koolhydraten. Die kan het lichaam zelf omzetten naar glucose of wel suiker. Toegevoegde suikers zijn dus overbodig. Kies voor vers en puur eten en je zal een stuk minder suiker binnen krijgen. Dan kan een stukje taart met suiker af en toe best.

En af en toe, dat is niet iedere dag. Af en toe betekent bij speciale gelegenheden, een verjaardag of een ander feest. Je zult overigens merken dat als je minder of helemaal geen suiker gaat eten, de behoefte naar zoet zal afnemen. Bovendien verandert je smaak ook. Dat wat je voorheen heerlijk vond kan na een tijdje zonder suiker eten, ineens heel erg zoet smaken.

Hoe doe jij het?

Hoe ga jij om met suiker? Eet jij wel of geen suiker? we horen het graag van je. Laat hier onder een reactie achter, of misschien heb je nog een goede tip voor anderen.

Interessant? Delen met je vrienden ››