Facebook Linkedin Twitter
Tips voor een gezonde Sinterklaas: Tips voor een gezonde Sinterklaas

Afvallen en sinterklaas tipsTips voor een gezonde Sinterklaas

De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! weten het!!! Sinterklaas komt eraan, en als je midden in de kleine kinderen zit dan weet jij dat ook allang. Maar ook als je die niet heeft wordt je al maandenlang aan zijn komst herinnert. Want eind augustus(!) lagen de eerste pepernoten al in de winkelschappen. Wat vooral bij de jongsten natuurlijk voor verwarring zorgt. Pepernoten betekent immers dat de sint eraan komt en als je dus in augustus die pepernoten ziet liggen is het best even slikken als het wachten op die goede man nog zo lang duurt… Voor ouders is de komende periode ook altijd een leuke tijd. Leuk maar ook wel lastig. Want de komende maanden worden we, en met name onze kinderen overspoelt met lekkernijen. Pepernoten, chocolade letters, centjes en andere figuurtjes, marsepein en weet ik veel meer.

Een gezonde Sinterklaas, of gezondere Sinterklaas

Moet je alles toestaan of geef je grenzen aan? Persoonlijk zouden we voor het laatste gaan, want indien je alles toestaat, denken we dat je kind behoorlijk wat gaat aankomen de komende tijd. Regels dus! De belangrijkste regel in dit hele sinterklaas gebeuren is de volgende: Sinterklaas vier je op 5 December. Ik zeg vier!! je. Want een feest moet je vieren. Met gezelligheid en hapjes en wat lekkers. Want dat hoort er immers bij toch? Ja, dat hoort erbij. Pepernoten, speculaas, taai taai en wat nog meer. Op 5 December. Niet al eind Augustus als de zon nog hoog aan de hemel staat. Zelfs niet half September als de avonden alweer wat minder lang worden en ook niet in Oktober als de herfst ons land binnenkomt. Nee, Sinterklaas is het feest van de winter. Op 5 December wel te verstaan.

Als Sinterklaas aankomt is dat ook een reden voor een feestje. Maar moeten we daar dan meteen veel bij snoepen? Een feest, is dat alleen gezellig als er iets heel veel lekkers bij komt kijken? Nee, een feest kan je ook zonder al dat lekkers gezellig maken. Natuurlijk mogen er een paar pepernoten worden gegeten of een paar speculaasjes. Maar hele zakken? Daar wordt het niet gezelliger van.

Bedenk, je hoeft niet mee te doen met de winkeliers. Je bent niet verplicht om van alles in huis te halen al weken voor dat heerlijke avondje. Dat hoeft allemaal niet. Bovendien is het ook helemaal niet slim. Want inmiddels weet je wel: Als het in huis is, gaat het ook in je mond. Plan lekkere hapjes. Haal die pepernoten in huis wanneer jij dat wilt. Normaal een bakje chips op zaterdagavond. Prima, doen we nu een bakje pepernoten in plaats van (!) die chips. Het is namelijk niet en en. Niemand kan ongelimiteerd snoepen. Ook jouw kinderen niet.  Kies ook eens voor een lekker schaaltje worteltjes tussendoor. Het paard van Sinterklaas lust die tenslotte ook. Als je het niet in huis haalt voor alle dagen wordt het een traktatie als je het wel in huis haalt voor de zaterdagavond.

Tip: weten wat je eet!

Weten wat je eet doet wonderen. Weten hoeveel calorieën er in een product zitten maakt dat je soms niet meer voor dat product kiest. Of dat je er minder van gaat eten. Daarom even een lijstje met de meest voorkomende Sinterklaas lekkernijen.

  • Grote chocoladeletter (135 gram, melk of puur) – 730 kcal
  • Kleine chocoladeletter (65 gram, melk of puur) – 350 kcal
  • Gevulde speculaas (35 gram) – 160 kcal
  • Marsepein (25 gram) – 110 kcal
  • Kruidnoten met chocolade (10 stuks) – 100 kcal
  • Pepernoten met chocolade (10 stuks) – 100 kcal
  • Kikker/muis – 57 kcal
  • Taaitaaipop – 55 kcal
  • Kruidnoten (3 stuks) – 14 kcal
  • Pepernoten (3 stuks) – 28 kcal
  • Speculaasje – 35 kcal
  • Roomborstplaat – 35 kcal
  • Schuimpje – 15 kcal

Probeer je te realiseren dat Sinterklaas niet een hele poos duurt maar slechts één avond. Probeer veel snoepen te beperken. Plan tussendoortjes en kijk uit met wat je aan je kinderen geeft. Probeer je ook te realiseren dat kinderen  op school en bij vriendjes ook al veel krijgen. Daar hoef jij als ouder dan niet nog een schepje bovenop te doen.

Sta sterk in je schoenen en zeg af en toe nee tegen je kinderen. Leg uit waarom en beloof ze iets lekkers voor de zaterdagavond. En dan…genieten van een heerlijk avondje!

Interessant? Delen met je vrienden ››