Facebook Linkedin Twitter
Tussendoortje voor kinderen, of toch niet?

Tussendoortje voor kinderen of toch niet?

Veel ouders willen hun kinderen alles geven. Want als ouder wil je je kinderen gelukkig zien en je kind is gelukkig als het iets krijgt, toch? Maar soms geven ouders teveel. Bovendien geven ze ook nog eens de verkeerde dingen. Geven ze bijvoorbeeld snoep aan hun kinderen. Niet erg als het een keer bewust gebeurt. Maar soms weten ouders niet dat ze hun kind snoep geven, want de verpakking doet gezond aan en dus denken ze hun kind een gezond tussendoortje te geven.

tussendoortje of extraatje voor kinderen?

De koeken en repen met kleurige verpakkingen en leuke plaatjes dagen uit om te kopen, helemaal omdat de voedingsmiddelenindustrie er ook nog eens steeds mooiere gezondheidsclaims opzetten, waardoor je als ouder in de veronderstelling bent dat je verantwoord bezig bent.
Voor kinderen is het krijgen van een tussendoortje tegenwoordig heel gewoon. Als je uit school komt krijg je iets “lekkers”. Als je gesport hebt mag je wat kopen in de kantine. Als we gaan winkelen drinken we gezellig iets, maar wel met iets lekkers erbij.
De afgelopen dagen heb ik wat uurtjes besteed aan het observeren van kinderen die net klaar waren met sporten. De een had een Magnum in de handen een ander een zakje chips en ik zag zelfs een meisje van rond de 5 jaar uit het zwembad komen met een kroket in de hand.

Extraatje voor kinderen

Kinderen die volgens de Richtlijnen Goede Voeding eten hebben ruimte voor een tussendoortje. Een tussendoortje is een aanvulling op de hoofdmaaltijden, zodat de voeding alle essentiële voedingsstoffen bevat dat een kind nodig heeft.
De “tussendoortjes” die kinderen vaak krijgen uit school, na het sporten of tijdens het winkelen zijn echter vaak geen tussendoortjes, maar extraatjes. Een zakje paprikachips, een ijsje of een koek is geen tussendoortje. Ze hebben geen toegevoegde waarde, want ze leveren nauwelijks tot geen essentiële voedingsstoffen, maar wel extra calorieën.appel eten voor dorst

suiker

Verantwoorde tussendoortjes zijn dus producten met veel goede voedingsstoffen en weinig calorieën zoals groenten en fruit.
Geef je kind daarom gewoon eens een appel mee in de sporttas of maak een leuk schaaltje met groenten met dip voor als het uit school komt en beperk het geven van extraatjes tot speciale gelegenheden en uitzonderingen.
Maak afspraken met je kind over tussendoortjes door samen een snoeprooster te maken of een schema met tussendoortjes. Snoepen mag best een keer, maar niet standaard als tussendoortje, want juist deze extraatjes zorgen voor overgewicht.

 

Interessant? Delen met je vrienden ››