Facebook Linkedin Twitter
Tussendoortjes.

 

Tussendoortjes

Er bestaan nogal wat tussendoortjes en er bestaan ook heel wat vooroordelen over tussendoortjes. Dat ze je dik maken en dat ze je dus maar beter kunt laten staan, is zo’n vooroordeel. Maar dat is dus niet zo. Het overslaan van maaltijden is beslist geen aanrader. En zo moet je een tussendoortje ook eigenlijk zien, als een kleine maaltijd. Zeker bij kinderen die in de groei zijn bieden de tussendoor momenten kansen! Een kind heeft doordat het in de groei is een enorme behoefte aan voedingsstoffen. Al die voedingsstoffen kunnen nooit in 3 maaltijden worden gepropt. Want dat zou betekenen dat een kind 3 keer per dag een enorme maaltijd naar binnen zou moeten krijgen. Terwijl de maag van een kind natuurlijk niet zo groot is. Dus vormen de tussendoortjes de oplossing.

Tussendoortjes klinken als lekker, snoep en zoet. Maar daar zijn ze dus eigenlijk niet voor bedoeld. Ze bieden een kans om de voedingsstoffen aan te vullen. Vooral bij kinderen. Dat wat er tijdens de 3 hoofdmaaltijden niet meer bij past kan worden verdeeld over de tussendoor momenten. En dan bedoel ik niet, dat als je kind zijn bord met spruitjes niet heeft leeg gegeten, je die zelfde spruiten weer moet aanbieden tijdens een tussendoortje. We houden het wel gezellig!

Dat leuk en lekker prima samen gaan is een feit. Gezond betekent niet dat het vies is. Als je kind die spruitjes niet zo lekker vond, kan het zijn dat het wel snoeptomaatjes tussendoor wil. Of wat rauwe worteltjes. Veel kinderen vinden gekookte groentes vaak niet zo lekker, maar rauw happen ze die groentes wel lekker weg.

Een kind groeit. Soms met hele groei-spurten tegelijk. Dat kost energie, daar zijn voedingsstoffen heel belangrijk voor. Met name eiwitten. Veel ouders geven hun kind as tussendoortje een koekje, maar daar zitten die belangrijke eiwitten niet in. Wel suikers en die zijn juist weer niet zo gezond. Geeft je kind eens een bakje kwark of yoghurt tussendoor. Het vult goed en geeft de juiste bouwstoffen.
Er zijn per dag 3 tussendoortjes weg te geven. Spreek met jezelf af, dat je 2 van die tussendoortjes gezond houdt en dus producten aanbiedt die voedingsstoffen leveren, en 1 moment kiest waarop je een kind iets lekkers geeft gecombineerd met iets gezonds.

Een paar dropjes zijn lekker, maar op een paar dropjes kan een kind het niet volhouden tot de volgende maaltijd. Geef er een stuk fruit bij en dan lukt het wel. Kind blij want het mag snoepjes, jij blij want het eet ook goede voedingsstoffen. Ik zei het al, gezond en leuk gaan prima samen. Een leuk bakje met fruit ziet er beter uit dan dat je je kind een appel toestopt. Van kwark kun je ook ijsjes maken en welk kind lust er nu geen ijsje tussendoor? Van fruit en ook groentes met melk of yoghurt kun je prima shakes maken, leuke beker, rietje erbij en smullen maar.

Gezond eten beschermt je kind tegen overgewicht. Af en toe een snoepje is prima, dat mag. Maar niet ieder tussendoortje als snoep moment zien en juist die momenten pakken om voedingsstoffen aan te vullen. Misschien even wennen maar wel een stuk gezonder.

Interessant? Delen met je vrienden ››