Facebook Linkedin Twitter
vakantie, tips voor onderweg: Vakantie, tips voor onderweg

vakantie tips voor onderwweg, meisje zit al op koffer. Vakantie, tips voor onderweg

Het is weer tijd voor de jaarlijkse vakantie. Gemiddeld hebben onze kinderen zes weken vrij, soms zelfs nog iets langer. Dat is een lange periode en een uitdaging voor sommige ouders. Ook op het gebied van eten. Zeker als je te maken hebt met overgewicht binnen je gezin. En laten we eerlijk zijn, overgewicht komt steeds vaker voor. Om te voorkomen dat het gewicht na de vakantie omhoog is gegaan geven wij, van Spruitjes en Zo! jou tips.

Want met een beetje gezond verstand en een beetje goede voorbereiding, kom je een heel eind. Hieronder vind je een aantal tips voor onderweg. Deze tips zijn overigens niet alleen nuttig in geval van overgewicht, ook als je geen gewichtsproblemen hebt zijn de tips heel nuttig. Want helaas liggen de vakantiebestemmingen niet altijd vlak bij en moet en een behoorlijk stuk worden gereden. En met kinderen op de achterbank kan dat een behoorlijke opgaaf zijn.

Tips voor onderweg

  • Zorg voor voldoende water. Geen pakjes drinken met veel suiker maar gewoon een flesje water op de achterbank. Knoeien je kinderen per ongeluk met hun drinken dan geeft dat niets als ze water in hun flesje hebben. Water gaat niet plakken, het droogt gewoon weer op. Bovendien is water beter tegen de dorst dan drankjes met suiker, die eigenlijk alleen maar voor meer dorst zorgen. Geef je kind een washandje in een zakje, door het nat te maken met het water uit het flesje blijft je kind lekker koel.
  • Zorg voor voldoende gezonde snacks. Een lange reis kost energie. Die energie moet je uit voeding halen. Suiker, en dus ook de snoepjes geven even energie maar daarna komt de dip. Groente snacks geven lang energie en dat heb je nodig tijdens de lange autorit. Denk aan tomaatjes, mini komkommertjes, kleine paprika of reepjes paprika. Je kunt er eventueel in een klein bakje een dipsausje bijdoen als je kinderen dat lekker vinden.
  • Bekijk van te voren de route goed en zoek uit waar leuke speel plekken voor de kinderen zijn. Een speeltuin of een park is al voldoende. Als je op die plekken stop  in plaats van langs de snelweg, kunnen de kinderen even lekker spelen. Even hun energie kwijt na het lange stil zitten. Het voordeel is dat ze daarna weer een poos rustig kunnen zitten.
  • Neem eten mee voor onderweg. Lekkere volkoren broodjes, wraps, een salade en wat  fruit. Het kan allemaal prima mee in een koelbox of koeltas. Zeg nou zelf, je eten eet je toch met meer smaak op in een park of speeltuin dan op een plekje langs de snelweg.
  • Verveling zorgt vaak voor meer eten. Dus zorg voor voldoende activiteiten die je kinderen op de achterbank kunnen doen. Er zijn genoeg spelletjes te koop of te bedenken. Een scherm kan tijdelijk, maar niet de hele weg. Als je kinderen lekker bezig zijn denken ze vaak niet aan eten.

Laatste tip. geniet van de reis. Voor veel mensen is de reis een noodzakelijk kwaad, de manier om je bestemming te bereiken. Maar het maakt onderdeel uit van je vakantie. Dus geniet ervan!

Interessant? Delen met je vrienden ››