Facebook Linkedin Twitter
Vetten, hoe zat het ook alweer?

Vetten, hoe zat het ook alweer?

Vet is lange tijd uit de gratie geweest, maar gelukkig weten we inmiddels dat vet niet altijd slecht is. Sterker nog, de goede vetten hebben we gewoon nodig. Maar hoe zit het dan ook alweer en wat zijn die goede vetten?

Laten we eerst kijken naar waarom we vetten nodig hebben. Vetten vervoeren vitamines en mineralen, het is als het ware de transportbaan in je lichaam. Zou je geen vet eten komen vitamines en mineralen ook niet op de plek van bestemming. Vet isoleert ook en het beschermt. Zonder vet ben je erg kwetsbaar, zeker je organen die in een bedje van vet horen te liggen. Let wel, een beetje vet is hierbij goed teveel vet is juist weer slecht, zeker bij de organen omdat die van vervetten. Naast je lichaam hebben ook je hersenen behoefte aan vet. Vet is dus best belangrijk, alleen wat is nou goed?

verschillende soorten vetten

Je hebt verschillende soorten vetten, verzadigd, onverzadigd en transvet. Voor die laatste geldt dat in Nederland transvetten zo goed als niet meer voorkomen in voeding omdat deze erg slecht zijn.  Verzadigd vet is niet slecht, alleen we hebben er weinig van nodig. Krijg je er teveel van binnen dan is dat namelijk niet goed voor je. Verzadigde vetten zorgen er namelijk voor dat je LDL cholesterolniveau in je bloed stijgt. Dat kan voor verstoppingen en blokkades in je aderen zorgen en dat kan weer hele nare gevolgen hebben. Onverzadigde vetten zijn wat dat betreft beter voor je, zij zorgen er juist voor dat het LDL cholesterolniveau daalt. Het vervangen van verzadigd vetten door onverzadigd vetten verkleint het risico op hart- en vaatziekten. Voor de kans op hart- en vaatziekten is echter ook de verhouding tussen LDL-cholesterol en het  HDL-cholesterol van belang.

Dus is het verstandig om minder verzadigd vet te nemen en wat meer de onverzadigde vetten. Verzadigde vetten komen voor in koekjes, taart, gebak, snacks ect. Die zijn sowieso verstandig om met mate te nemen. Maar ook roomboter en kokosvet bevatten veel verzadigde vetten. Kies vaker voor halvarine op brood, olijfolie door de sla en een vloeibare bak- en braad om in te bakken. Ga je wokken gebruik dan een olie die daarvoor geschikt is, olijfolie kan je maar tot een bepaald punt verhitten en is dus niet geschikt om mee te wokken.

Vetten en variatie

Ook voor vetten geldt variatie, besmeer je verse muesli broodje lekker met roomboter en je dagelijkse boterhammen met halvarine. Maak de dressing voor je sla met olijfolie of walnotenolie. Gebruik rijstolie om te bakken en een vloeibare bak- en braad om je vlees te braden. Eet regelmatig, zeker eens per week vette vis en pak dagelijks een handje ongezouten noten. Zorg er ook voor dat avocado regelmatig op het menu staat en eet deze zeker eens per week net als de vette vis. Variatie is het sleutelwoord. Op die manier krijg je van alles wat binnen en profiteer je dus ook van alle stoffen.

Vetten en kinderen

Kinderen hebben vet nodig. Zeker onze jongsten hebben voldoende goede vetten nodig. Niet nodig  om hen producten te geven met 0% vet. Deze producten verzadigen niet en geven niet de juiste voedingsstoffen. Liever gewone melk, karnemelk en andere melkproducten als yoghurt en kwark. Let op met de gezoete producten, deze bevatten vaak weer veel suiker en zijn dus een minder goede keus. Noten zijn voor jonge kinderen nog niet zo’n goed idee in verband met verstikkingsgevaar. Maar notenpasta zoals pindakaas kan wel. Ook voor kinderen geldt variatie en het liefst de goede vetten.

Interessant? Delen met je vrienden ››