Facebook Linkedin Twitter
Vezels in je voeding: Vezels in je voeding

vezels belangrijk voor kinderen met overgewichtVezels in je voeding

Als kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! kinderen begeleiden richten zij zich op gezonde voeding. Omdat kinderen nog in de groei zijn en dus een enorme behoefte hebben aan voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Daarnaast levert gezonde voeding ook veel energie en ook dat hebben kinderen hard nodig. Vezels zijn voor kinderen met en zonder overgewicht heel erg belangrijk.

Vezels, we horen regelmatig dat we meer vezels moeten eten. Maar waarom zijn die vezels eigenlijk zo belangrijk voor ons en onze kinderen?  Wat zijn vezels precies en hoeveel moeten we daar dan van eten?

Vezels ook wel Voedingsvezels genoemd zijn stoffen die ervoor zorgen dat de spijsvertering goed kan verlopen. Daarnaast zorgen ze ook nog, na het eten, voor een verzadigd gevoel. Ze zorgen er dus voor dat wij een lekker vol gevoel hebben, wat handig is want als je buik vol zit heb je geen zin in eten en dus ook niet in snaaien en snoepen.

Het advies voor vezels

Het advies voor volwassenen is om per dag 30 tot 40 gram vezels binnen te krijgen, maar in de praktijk zien we dat dit vaak niet gehaald wordt. De meeste mensen komen ongeveer aan 20 tot 25 gram, en soms zelfs nog minder.  Voor kinderen gelden andere normen:

Jongens van 9 t/m 13 jaar30 gram vezels per dag
Meisjes van 9 t/m 13 jaar25 gram vezels per dag
Jongens van 4 t/m 8 jaar25 gram vezels per dag
Meisjes van 4 t/m 8 jaar20 gram vezels per dag
Kinderen van 1 t/m 3 jaar15 gram vezels per dag

Maar waar zitten die vezels dan in, zul je je misschien nu afvragen?

Lekker veel vezels

Je kunt ze vinden in groente en fruit. Vandaar dat we er ook altijd zo op hameren dat deze twee voldoende worden gegeten per dag.  Eet minimaal 2 stuks fruit op een dag en minimaal 250 gram groente. Op deze manier krijg je al erg veel vezels binnen. Voor jonge kinderen is 250 gram groente natuurlijk wel erg veel, maar toch mogen ook zij er behoorlijk wat van eten:

  •  1-3 jaar      :   50 – 100 gram
  • 4-8 jaar      : 100 – 150 gram
  • 9-13 jaar    : 150 – 200 gram
  • 14-18 jaar :             250 gram

Daarnaast zijn voedingsvezels ook  te vinden in brood- en graanproducten. Kies daarbij wel altijd voor de volkoren variant, omdat hierin de vezels nog volop aanwezig zijn. Bij wit of bruin brood zijn de vezels grotendeels verloren geraakt. Dat geldt ook voor pasta en rijst, ook hier zijn volkoren pasta en zilvervliesrijst  de gezondere varianten die meer vezels bevatten.
Zorg dus voor voldoende vezels, zodat jij  en je kind een goede darmwerking behouden en daarnaast ook een lekker vol en verzadigd gevoel houden.

Vezel toppers!

Om je een beetje op weg te helpen geven we je een aantal vezel toppertjes:

  • vezels gezond voor kinderen met overgewichtGroente per 250 gram 7 gram vezels
  • Bruine of witte bonen  per 60 gram 6.8 gram vezels
  • Gedroogde vijgen per 3 stuks 5.9 gram vezels
  • Volkoren boterham per broodje 3.8 gram vezels
  • Donker roggebrood per broodje 3.7 gram vezels
  • Banaan per stuk 2.6 gram vezels

Kinderen met overgewicht hebben veel baat bij het eten van voldoende vezelrijke voeding. Vezels zorgen namelijk voor een vol gevoel en als je vol zit ga je minder snel snoepen en snaaien. Dat weten de kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! ook en daarom zijn zij een groot voorstander van volkoren boterhammen, lekker veel groente en fruit en ook bijvoorbeeld peulvruchten. Tijdens de consulten besteden zij hier dan ook aandacht aan.

Interessant? Delen met je vrienden ››