Facebook Linkedin Twitter
Voedingsstoffen voor hongerige tieners

Voedingsstoffen voor hongerige tieners

Iedere ouder met tieners weet het, op deze leeftijd is het eten soms niet aan te slepen. Ze lijken wel uitgehongerd als ze uit school komen, en hun mond lijkt continu op en neer te gaan. Ze eten je de oren van je hoofd.

Pubers zitten in een fase in hun leven waarin er van alles gebeurd in hun lichaam. De lengte groei lijkt vaak al wel klaar te zijn maar qua ontwikkeling binnen in het lichaam staat het beslist niet stil. Deze ontwikkelingen kosten energie en die energie moet de puber in kwestie uit voeding halen.

Veel voeding nodig!

Je moet weten dat pubers nog meer voeding nodig hebben dan volwassenen. Met de nadruk op voeding, want daar gaat het tenslotte om. Een lichaam dat in ontwikkeling is heeft voeding nodig als energiebron. Voeding die voedingsstoffen levert en vitamines en mineralen. Voeding die de puber voeden en niet alleen vullen.

Voedingsstoffen zijn belangrijk en we hebben het dan over eiwitten, vetten en koolhydraten. Van iedere groep is het belangrijk dagelijks voldoende binnen te krijgen.  Teveel is niet goed, maar een tekort is ook niet goed. Dagelijks moet er dus van alles wat worden gegeten. Variatie is daarbij super belangrijk.

Vul je voorraadkast gezond

Zorg als ouder dus voor een goed gevulde voorraadkast/koelkast, met voldoende groente en fruit. Maar zorg ook dat er volkoren crackers aanwezig zijn, rijstwafels en volkoren boterhammen. Zorg er ook voor dat er genoeg keuze is op gezond beleg, denk aan humus, groentespreads maar ook kaas of magere vleeswaren.

Pubers snoepen ook vaak. Had je bij je jonge kind nog een beetje zicht op wat er werd gesnoept, bij je puber sta je eigenlijk buiten beeld. Naast zakgeld verdienen deze jongeren vaak wat extra geld bij met een baantje. Hoe ze dat geld besteden is vaak niet te controleren. Dat moet je als ouder ook niet voor je kind willen. Puber zijn betekent ook richting volwassenheid gaan en dus meer zelfstandigheid krijgen. Toch is het wel goed om met je puber in gesprek te blijven over wat er aan eten (lees snacks en snoep) van dat geld wordt gekocht. Leg uit dat patat wel lekker is, maar dat je niet iedere dag patat moet gaan eten. Maak afspraken. Maar bovenal, zorg zelf voor een gezond aanbod thuis.

Een top 10 van gezonde tussendoortjes

Als er thuis gezond wordt gegeten zal er minder behoefte zijn naar extra. Immers als een maag vol zit met gezonde voeding is er geen ruimte voor snoep of snacks. Zorg dus dat je puber thuis voldoende voeding te eten krijgt. Gezonde tussendoortjes dus en we geven je een top 10 ter inspiratie:

  • Groente staat op nummer 1. Denk aan lekkere tomaatjes, paprikareepjes of komkommer. Maar ook andere groentes kunnen prima als tussendoortje.
  • Fruit is ook een prima tussendoortje. Omdat groente minder (natuurlijke) suikers bevat staan zij op nummer 1, maar natuurlijk kan een appel of een peer prima als tussendoortje worden genomen. Ook alle andere fruitsoorten zijn een prima keus.
  • Gedroogd fruit kan ook als tussendoortje worden genomen. Wel in beperkte porties, dit omdat het vrij veel suiker bevat en dus calorierijk is. Daar tegenover staat wel dat gedroogd fruit veel vezels bevat. Denk aan rozijnen, abrikozen, vijgen of cranberry’s.
  • Noten, ook al zo’n heerlijk tussendoortje. Noten bevatten heel veel goede vetten, maar doordat ze zoveel vet bevatten zijn ze wel calorierijk. Ook hier geldt pak een kleine portie, ongeveer een eetlepel per keer. Kies wel voor de zoutloze variant.
  • Rijstwafels zijn ook een goed alternatief voor een tussendoortje. Beleg ze met zachte geitenkaas of een plakje gerookte zalm. Neem er 1 a 2 per keer.
  • Een portie yoghurt of kwark kan ook heel goed op een tussendoor moment worden gegeten. Door de eiwitten die ze bevatten vullen deze producten goed. Kies voor de basis yoghurt of kwark en voeg fruit zelf toe.
  • Een plakje knäckebröd, uiteraard de volkoren variant, kan ook mooi tussendoor. Beleg het met een plakje kaas, of kipfilet.
  • Lekker voor bij de koffie, bananencake (zie recept).
  • Ook als je zin hebt in iets hartigs zijn er alternatieven. Denk aan olijven (5-10 stuks), gedroogde tomaatjes (5 per keer), een handje groente chips of champignons uit een potje (even dippen in een beetje ketjap en dan even stippen in de sesamzaadjes)
  • Popcorn is een goed alternatief voor chips. Het bevat minder calorieën dan de chips en bovendien zijn de vetten die in de popcorn zitten de betere vetten. Kies voor zelf gemaakte popcorn, kant en klaar producten bevatten te veel zout en suiker. Neem een schaaltje per keer.

 

Interessant? Delen met je vrienden ››