Facebook Linkedin Twitter
Voorkom overgewicht bij kinderen: Voorkom overgewicht bij kinderen

Voorkom overgewicht bij kinderen

De kindereetcoaches van Spruitjes en Zo! begeleiden kinderen en jongeren met overgewicht. Maar ook ouders die worstelen met gezond (op)voeden. Want kinderen hebben gezonde voeding hard nodig. Tijdens de basisschoolperiode maken kinderen een grote lichamelijke en geestelijke groei door. Een gemiddeld schoolkind groeit in die tijd 45 cm en wordt zo’n 25 kilo zwaarder. Niet alleen voor de groei en om actief te kunnen spelen, maar ook om zich op school goed te kunnen concentreren, heeft een kind behoefte aan zowel voldoende energie als de juiste voedingsstoffen. Hoe zorg jij er nu voor dat je kind ‘s ochtends een gezonde start maakt en wat zijn de beste voedingskeuzes voor een actieve én productieve schooldag?

ontbijten voorkomt overgewichtWat is een gezonde start van de schooldag voor kinderen?

Een gezond eetpatroon bestaat uit drie gevarieerde hoofdmaaltijden en maximaal vier (gezonde) tussendoortjes per dag. Kleine kinderen hebben een kleine maag en daardoor gedurende de dag iets vaker behoefte aan een tussendoortje.

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de hele dag: de spijsvertering wordt weer op gang gebracht en het lichaam en de hersenen krijgen belangrijke brandstof voor de nieuwe, actieve dag. Overslaan van het ontbijt kan leiden tot een tekort aan voedingsstoffen, zoals eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Bij een kind dat niet of onvoldoende heeft ontbeten, kan concentratieverlies optreden, met mindere leerprestaties als resultaat. Bovendien is er met een gevulde maag natuurlijk minder kans op snacken of snoepen tussendoor.

Een gezond ontbijt bestaat uit een (volkoren) graanproduct, zuivel, fruit en iets te drinken. Bijvoorbeeld:volkoren brood beter bij overgewicht

  • yoghurt met fruit, wat noten of muesli en een kopje thee;
  • volkoren boterhammen besmeerd met roomboter en honing, kaas/achterham
  • en/of een eitje met een glas sinaasappelsap;
  • havermoutpap met een kiwi of ander vers fruit en een kopje thee.

Laat de maaltijden niet eentonig worden en geef het elke dag een andere draai. Broodjes met vleeswaren en kaas versier je met ijsbergsla, rucola, tomaat, radijs, paprika, komkommer en andere groenten. Een bakje yoghurt of kwark is lekker met klein fruit als bessen of aardbeien, maar ook heerlijk met noten, muesli en (zelfgemaakte) jam. Je leert je kind een gezonde gewoonte aan door elke ochtend te ontbijten.

Speelt overgewicht binnen jullie gezin een rol en wil je dit veranderen en samen met ons werken aan gewichtsverlies en een gezond gewicht? Neem dan contact op met een kindereetcoach, wij kunnen jullie echt verder helpen.

Interessant? Delen met je vrienden ››