Facebook Linkedin Twitter
Voorkom overgewicht bij kinderen: Voorkom overgewicht bij kinderen

voorkom overgewicht kinderenVoorkom overgewicht bij kinderen

Dat het woordje “voeden” in opvoeden staat is natuurlijk geen toeval. Als vanaf de eerste dag ben je bezig met voeden. Als je borstvoeding geeft mag je zelfs al direct na de geboorte beginnen. Voeding maakt dus een groot onderdeel uit van de opvoeding. Het is de basis van je bestaan.

Het zorgt vaak ook voor heel wat vragen bij ouders. Want, wat is goed  en wat is nou slecht? Hoeveel moet mijn kind hebben en de vraag waar die alle ouders zich stellen. “Krijgt mijn kind wel voldoende binnen?” Als je om je heen kijkt begin je, je toch af te vragen of die laatste vraag niet erg overbodig is. De afgelopen 20 jaar is het overgewicht onder kinderen schrikbarend toegenomen. Dus zou je denken dat het met dat voldoende binnen krijgen wel goed zit. Teveel binnen krijgen is misschien een betere conclusie. Toch is er iets raars aan de hand. Want kinderen zijn de laatste 20 jaar niet meer gaan eten, sterker nog, ze krijgen minder calorieën binnen dan vroeger. Maar, wel de verkeerde calorieën.

Onze kinderen zijn meer suiker gaan eten. In verschillende vormen, maar een bekende is frisdrank. En denk bij frisdrank nou niet alleen aan cola, sinas en 7-up. Ook alle ander gezoete dranken vallen onder die noemer. Denk aan de zoete yoghurtdrank en de chocolademelk. Appelsap en  andere “vruchtensapjes”. Ook wordt er anders gegeten. We hebben het druk met z’n allen en trakteren onszelf en onze kinderen maar al te graag op snel, makkelijk en kant en klaar. Die maaltijden bevatten vaak veel vet en ook de verkeerde soort vet en ook nog eens veel suiker en zout.

Voorkom overgewicht

Bovendien zijn onze kinderen een stuk minder actief dan de kinderen van 20 jaar geleden. Moesten die nog overal op de fiets of lopend naar toe, inmiddels worden de kinderen op de achterbank van de auto overal heen gereden. Al die veranderingen, en er zijn er nog veel meer, hebben er aan bijgedragen dat onze kinderen te dik zijn geworden. Kinderen met overgewicht moeten heel hard werken om dat overgewicht weer kwijt te raken. Beter is het om te voorkomen dat je kind overgewicht krijgt. Maar hoe doe je dat?

Terug naar de basis. Voeding gebruiken daar waar het voor is bedoelt. Namelijk om te voeden. Voeden doe je door te kiezen voor pure voeding. Gewoon een volkoren boterham met kaas tussen de middag en geen croissantjes. Een bekertje melk in plaats van zoete yoghurtdrank. Geen suikerhoudende tussendoortjes als koekjes, die gezellig per 2 in een pakje zitten, maar een stuk fruit. Geen zoete frisdranken geven maar gewoon water drinken of thee. Niet kiezen voor makkelijk en snel maar plannen en investeren in de toekomst. Gewoon aardappeltjes, groente en vlees.

Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn. Dat is een groot misverstand. Gezond eten heeft wel alles te maken met keuzes maken. Kies ik voor een koekje of een appel. Kies ik voor wit brood of volkoren. Kiezen voor de juiste dingen in de basis geeft je de ruimte om af en toe ook eens iets lekkers te kunnen kiezen. Dan wordt iets lekkers ook weer een traktatie.

Behalve met goede en verantwoorde voeding kun je overgewicht ook voorkomen door meer te gaan bewegen. Voor kinderen is het advies om zeker een uur tot anderhalf uur actief te bewegen. Voor kinderen geldt dat lekker spelen buiten al goed is. Achter de computer is misschien wel leuk maar niet zo goed voor je. Laat je kind lekker buiten spelen. Ga op de fiets naar school en laat de auto staan. Laat je kind lid worden van een sportclub. Er zijn tal van mogelijkheden om lekker te bewegen .

Wat voor beide speerpunten wel geldt, is dat je als ouder wel het goede voorbeeld moet geven. Hang jezelf op de bank met een zak chips, kom je niet echt geloofwaardig over als je zegt: “Je moet gezond eten en meer bewegen!” daar zijn de kindereetcaoches van Spruitjes en Zo! heel duidelijk over. Als ouder heb je een voorbeeldfunctie. Tijdens de begeleiding van kinderen en jongeren met overgewicht worden ouders dan ook altijd betrokken en wordt er gekeken naar hun rol en bijdrage aan een gezond gewicht voor hun kind.

Interessant? Delen met je vrienden ››