Facebook Linkedin Twitter
Water is gezond voor je!

Water is gezond voor je!

mineral-water-with-strawberries-1411368_1920Water is gezond, daarover bestaat geen twijfel. Water zuivert je lichaam, water voedt je lichaam. Aangezien we zelf voor een groot deel uit water bestaan en dagelijks ook vocht verliezen is het verstandig om voldoende water te drinken op een dag.

Maar wat is voldoende en kun je ook teveel water binnen krijgen?

Per dag is de aanbeveling 1.5-2 liter water te drinken. Of liever gezegd. Vocht want naast water tellen ook thee en koffie bijvoorbeeld mee in de berekening. Kies dan uiteraard wel voor thee of koffie zonder suiker.  Overigens moet je meer drinken als je borstvoeding geeft, omdat je dan ook meer vocht verliest.  Ook als je heel actief bent heb je meer vocht nodig, en is het buiten erg warm dan is het ook verstandig om meer te drinken.

Ook te veel vocht kan een risico opleveren zoals vochtophoping in de hersenen. Dit komt bijna nooit voor, alleen als je extreem veel drinkt. De nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken. Het gaat dus pas echt fout als je extreem veel gaat drinken. Maar zoals gezegd dit komt gelukkig zelden voor.

Hoe maak je water wat leuker.

Voor veel mensen is water drinken een behoorlijke opgaaf. Ze zijn het niet gewend en vinden het saai of niet lekker. Je kunt jezelf aanleren meer water te drinken, gewoon door het te doen. Soms moet je even wennen maar dat is maar heel even. De voordelen van water drinken zijn namelijk groot. Je voelt je vaak veel fitter als je voldoende drinkt. Je huid wordt mooier en voor je lijn is het ook niet slecht om te kiezen voor water.

Gelukkig kun je water een stuk leuker en lekkerder maken als je dat wilt. Simpelweg door het toevoegen van fruit en/of kruiden. Denk aan komkommer, schijfjes citroen of munt. Maar ook aardbeien, frambozen, blauwe bessen of watermeloen. Stukjes sinaasappel of appel, test uit wat jij lekker vindt.

Vooral voor kinderen is dit vaak een feest. Het ziet er super leuk uit en smaakt heerlijk. Is het heel erg warm, vries dan stukjes fruit in en voeg ze bevroren toe, lekker koud.

 

Interessant? Delen met je vrienden ››